بسم الله الرحمن الرحیم

پژوهش بایستی هم برای رسیدن به اوج قلّه‌ی علم و ایجاد مرجعیّت علمی و هم باید برای حلّ مسائل جاری کشور باشد. مقام معظم رهبری

به گزارش اداره اطلاع رسانی معاونت پژوهش حوزه های علمیه؛ جلال خدایاری رئیس کنگره بین المللی عاشورا از تمدید مهلت ثبت نام در این کنگره خبر داد و گفت: پژوهشگران می‌توانند آثار علمی خود را تا تاریخ 25 اردیبهشت‌ماه 95 به کنگره «قیام عاشورا؛ فرصت ها و چالش ها» ارسال کنند.

وی با اشاره به موضوعات مطرح شده در این کنگره گفت: موضوعات انتخاب شده کنگره همان طور که عرض شد بر مبنای مسائل روز و رفع دیگاه‌های انحرافی طراحی و انتخاب گردیده است که شامل اهداف وانگیزه های نهضت عاشورا، اهداف و زمینه های قیام عاشورا در کلام امام حسین(ع)، مهم ترین فلسفه قیام عاشورا، آثار و نتایج تربیتی عاشورا، نقش قیام عاشورا در شکل گیری قیام های عصر بنی امیه و عباسیان است.

وی ادامه داد: عاشورا در آثار مستشرقان، عاشورا در آثار نویسندگان معاصر ایرانی، عاشورا در متون ادبی، عاشورا در آثار هنری، عاشورا و دیدگاه‌های مخالف، عاشورا و اهل سنت، مسیر کلامی اهداف حرکت امام حسین(ع)، نقش سفیران امام حسین(ع) در بیان اهداف عاشورا، نقش بازماندگان عاشورا در اطلاع رسانی اهداف عاشورا، نقش تعزیه در اطلاع رسانی پیام های عاشورا، آسیب شناسی مراسمات عزاداری عاشورا، نقش وسایل ارتباط جمعی در پیام رسانی اهداف عاشورا، اهداف سیاسی قیام عاشورا از دیگر موضوعات این کنگره است.

خدایاری در ادامه موضوعات گفت: اهداف عاشورا و استراتژی شیعه، رابطه اهداف عاشورا با قیام امام مهدی(عج)، شناخت دلایل عزاداری در تامین اهداف عاشورا، اهداف عاشورا و نماز، قمه زنی و اهداف عاشورا، فرهنگ احیای اهداف عاشورا، رابطه عزت اسلام و اهداف عاشورا، جایگاه روحانیون و مداحان در اهداف عاشورا، بصیرت روحانیون و مداحان در اهداف عاشورا، بدعت در قیام عاشورا، جریان تکفیری و انحراف در اهداف عاشورا از موضوعات ارائه شده در کنگره بین المللی عاشورا است.

وی افزود: تمام اساتید، فرهیختگان، دانشجویان، طلاب و اندیشمندان علاقمندان به اهل بیت(ع) می توانند در این رویداد مهم یعنی کنگره بین المللی عاشورا شرکت و با ارائه مقالات خود در تولید علم دینی سهیم باشند.

رئیس شورای عالی مهندسی فرهنگی جهان تشیع سیسکو تصریح کرد: کنگره بین المللی عاشورا از تاریخ پنجم بهمن ماه 1394 پذیرش مقالات را آغاز نموده و این روند قرار بود تا بیست و پنجم اسفندماه 1394 ادامه پیدا کند که به دلیل استقبال پژوهشگران و همچنین استفاده مضاعف از توان پژوهشگران و فرهیخته گان، زمان دریافت آثار تا 25 اردیبهشت ماه 1395 تمدید شد.

وی با بیان اینکه شیوه نامه حضور در همایش ها و سمینارها ی سیسکو در پایگاه  www.sesco-conf.ir درج شده است، تاکید کرد: ترتیبی اتخاذ شده که کمیته داوران با تلاش مضاعف نتیجه داوری مقالات را حداکثر 10 روز بعد از دریافت به اطلاعات فرهیختگان خواهند رساند که البته این منوط به ثبت نام در سایت و ارسال مقاله با شرایط مندرج در سایت است.

رئیس کنگره بین المللی عاشورا خاطرنشان کرد: پایگاه همایش ها و سمینارهای سیسکو حامیان معنوی زیادی دارد که در کنار این پایگاه در تولید علوم دینی و جمع آوری نظرات اندیشمندان سیسکو از حمایت آن‌ها بهره خواهیم برد که در این کنگره دانشگاه قرآن و علوم و حدیث، صندوق پژوهش و فناوری کریمه، پارک علم و فناوری قم، دانشگاه آزاد اسلامی، مؤسسه آموزش عالی اخلاق و تربیت، دانشگاه الزهراء، دانشگاه حضرت معصومه، دانشگاه فرهنگیان، موسسه آموزش عالی سوره همکاری می کنند.

وی افزود: دانشگاه پیام نور، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، دانشگاه فرهنگ و معارف اسلامی، پژوهشکده باقر العلوم(ع)، انجمن بین المللی اخلاق زیستی اسلامی، دانشگاه علم و فرهنگ، پژوهشگاه علم و فرهنگ اسلامی، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، دانشگاه ادیان و مذاهب از دیگر موسساتی هستند که در این کنگره بین المللی یاری می کنند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *