بسم الله الرحمن الرحیم

پژوهش بایستی هم برای رسیدن به اوج قلّه‌ی علم و ایجاد مرجعیّت علمی و هم باید برای حلّ مسائل جاری کشور باشد. مقام معظم رهبری

به گزارش اداره اطلاع رسانی معاونت پژوهش حوزه؛ آیت‌الله محسن فقیهی؛ برگزاری کرسی‌های نظریه‌پردازی و آزاداندیشی، نقد و مناظره در حوزه‌های علمیه را اقدامی لازم و شایسته دانست که باید مورد تشویق قرار بگیرد.

وی به ذکر نکاتی پیرامون بایدها و نبایدهای برگزاری کرسی‌های نظریه‌پردازی در حوزه پرداخت و گفت: در وهله اول باید برای برگزاری کرسی‌های نظریه‌پردازی و آزاداندیشی، فرهنگ‌سازی لازم انجام شود.

این عضو جامعه مدرسین افزود: در این نشست‌های علمی باید ادب و اخلاق اسلامی کاملا رعایت شود. اگر بخواهیم در این کرسی‌ها، یک شخصیت حوزوی یا آثارش را نقد کنیم، باید با کمال ادب در گفتار و رفتار همراه باشد.

به اعتقاد آیت‌الله فقیهی، اگر قرار باشد برگزاری کرسی‌های نظریه‌پردازی، نقد و مناظره منجر به رواج بی‌ادبی و بی‌اخلاقی شود، حوزه علمیه به انحطاط می‌رود و نتیجه مثبتی نمی‌توان از این نشست‌ها انتظار داشت.

وی با بیان اینکه حوزه علمیه همیشه برای برگزاری کرسی‌های نظریه‌پردازی و نقد نظریات، بزرگانی را داشته و دارد، اظهار داشت: مشکلی که اخیرا مشاهده می‌شود این است که برخی افراد با وجود اینکه در حدی نیستند که دیگران را نقد کنند، به جای اینکه مواردی از نظریات شخصیت‌ها را نقد کنند، به کل مکتب آن شخصیت اشکال می‌گیرند و تمام شخصیت وی را زیرسئوال می‌برند و تخریب می‌کنند.

استاد حوزه علمیه قم تاکید کرد: نقد و مناظره باید با عزت همراه باشد نه اینکه چون به بخشی از نظریات یک شخصیت اشکال داریم، بگوییم آن شخصیت را قبول نداریم.

آیت‌الله فقیهی بر لزوم توسعه کرسی‌های نظریه‌پردازی توام با رعایت اخلاق اسلامی تاکید کرد و افزود: البته در حال حاضر نقد در حوزه علمیه به ویژه در دروس خارج رواج دارد و نظریه بزرگان و علما با رعایت احترام نقد می‌شود، اما اگر قرار باشد در نشست‌های علمی که در قالب کرسی‌های نظریه‌پردازی برگزار می‌شود اهانتی به بزرگان حوزه شود، به نتیجه مطلوب نخواهد رسید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *