بسم الله الرحمن الرحیم

پژوهش بایستی هم برای رسیدن به اوج قلّه‌ی علم و ایجاد مرجعیّت علمی و هم باید برای حلّ مسائل جاری کشور باشد. مقام معظم رهبری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌ الاسلام محمد هادی یعقوب نژاد، مدیر مرکز اسناد و مدارک علمی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در چهارمین مجمع عمومی انجمن مهدویت که شامگاه چهارشنبه در محل انجمن‌های علمی حوزه برگزار شد، گفت: مرکز اسناد و مدارک اسلامی با استفاده از ابزارهای متعارف جهانی اطلاعات اسلامی را سازماندهی کرده و آن‌ها را در فضای مجازی منتشر می‌کند.

وی در ادامه افزود: حوزه علمیه به صورت منفرد در بستر سایبری فعالیت‌های شایانی دارد اما هنوز هم بسیاری از کارهای بنیادی و زیر ساختاری لازم انجام نشده است.

مدیر مرکز اسناد و مدارک علمی دفتر تبلیغات اسلامی با بیان این‌که الفاظ وسیله ابراز اندیشه‌ها و اصطلاحات ابزار گفت‌وگوی اندیشمندان هستند، اظهار داشت: وجود تعداد بسیار زیاد و متنوع اصطلاح، این نیاز را به وجود می‌آورد که از امکانی به نام اصطلاح نامه استفاده شود.

وی خاطرنشان کرد: هیچی اصطلاحاتی در هیچ علمی نیست مگر اینکه ربطی با اصطلاحات سایر علوم و علوم خاص خود داشته باشد؛ مثلا اجماع اصطلاحی در اصول فقه است که خود نیز زیر بخش اخص‌هایی دارد.

حجت‌الاسلام یعقوب نژاد تأکید کرد: در این مرکز به دنبال بررسی و بیان این خانواده‌های اصطلاحات و فعالیت‌های مرتب هستیم که حوزویان می توانند استفاده بسیاری از آن‌ها کنند.

وی با بیان این‌که امروز بیش از 25 مؤسسه بزرگ در ایران و کشورهای عربی از امکانات اصطلاح نامه استفاده می‌کنند، گفت: اصطلاح‏نامه جامع علوم اسلامی مجموعه‏ اى مشتمل بر اصطلاحات، واژه‏ ها و عنوان‌ هایی درباره حوزه‌ های مختلف علوم اسلامی است؛ این مجموعه، واژگان زبان نمایه‏ اى کنترل شده‏ اى است که به گونه ‏اى سازمان یافته، روابط پیشین میان مفاهیم را روشن مى‏ کند.

مدیر مرکز اسناد و مدارک علمی دفتر تبلیغات اسلامی ادامه داد: اصطلاح ‏نامه علوم اسلامی منبع و مرجعى است که هر یک از اجزاى آن کلیدى براى گشودن و بازیابى اطلاعات انباشته شده و انبوه در کامپیوتر است؛ اجزای تشکیل دهنده اصصلاح‏نامه علوم اسلامی مدخل‏ها و واژه ‏هایى است که تبلور اطلاعات و یا در برگیرنده مسائل متن و مدرک مورد نظر است.

وی اظهار داشت: تدوین اصطلاح‏ نامه جامع علوم اسلامی برای نخستین بار در حوزه‌های علمیه انجام شده است و امروز بیش از 300 هزار اصطلاح در عرصه علوم اسلامی تبارشناسی معنایی را دارا است.

حجت‌الاسلام یعقوب نژاد یادآور شد: امروز اطلاعات اسلامی که منابع تغییر ناپذیر دارند، باید مدیریت شده و لازمه آن نیز جمع آوری اصطلاحات تمام علوم اسلامی است؛ از این رو،‌ اصطلاح نامه در راستای جمع آوری کلید واژه‌ های ورود به اطلاعات اسلامی تدوین شد.

وی عنوان کرد: زمانی که اصطلاحات درست شود، اطلاعات درستی در اختیار داریم و این سبب می‌شود در بحث علم سنجی و طبقه بندی درونی علمی، کمتر دچار سردرگمی و اشتباه شویم.

مدیر مرکز اسناد و مدارک علمی دفتر تبلیغات اسلامی در پایان گفت: این اصطلاح نامه اسلامی به سبب برتری آن نسبت به کارهای مشابه، توانست تأییده یونسکو را به دست آورد که البته یونسکو برای ما ارزشی ندارد اما تأیید آن‌ها نشانی بر کاربردی و دقیق بودن این اصطلاح نامه است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *