بسم الله الرحمن الرحیم

پژوهش بایستی هم برای رسیدن به اوج قلّه‌ی علم و ایجاد مرجعیّت علمی و هم باید برای حلّ مسائل جاری کشور باشد. مقام معظم رهبری

به گزارش اداره اطلاع رسانی معاونت پژوهش حوزه به نقل از خبرگزاری رسا؛ حجت الاسلام محمد علی خزائلی پژوهشگر حوزوی، در زمینه کمیت و کیفیت آثار پژوهش دینی بیان داشت: آثار پژوهشی موجود از نظر کمیت قابل قبول و متأسفانه از لحاظ کیفی قابل قبول نیستند و منظور از عدم قابل قبول بودن پژوهش های دینی از لحاظ کیفیت این است که در گذشته محصولات فرهنگی به گونه ای دیگر عرضه می شدند و اقبال به کتابخانه ها بیشتر بود.

وی ادامه داد: متأسفانه امروزه به دلیل کم شدن حوصله ها و عرضه محصولات به روش هایی مانند سایت های اینترنتی، گرایش کمتری نسبت به کتاب خوانی وجود دارد، بنابراین پژوهش های دینی برای این که تأثیر بیشتری در جامعه داشته باشند باید به روش های نوین به غیر از کتاب توزیع شوند.

پژوهشگر حوزوی عدم حمایت مالی از پژوهشگران دینی را از آسیب های این حوزه دانست و بیان داشت: پژوهشگران دینی زمانی که یک تألیف خوب داشته باشند و بخواهند آن را به چاپ برسانند به زحمت و تلاش فراوان می توانند چنین کاری را انجام دهند.

حجت الاسلام خزائلی یکی از آسیب های موجود در عرصه پژوهش های دینی را عدم شناسایی پژوهشگران دینی بیان کرد و اظهار داشت: پژوهشگران توانمند و با استعداد فراوانی در حوزه علمیه وجود دارند اما متأسفانه برای عموم افراد شناخته شده نیستند که باید برای شناسایی این افراد برنامه ریزی شود.

وی با بیان این که طلابی که به علم خویش عمل می کنند در جامعه اثرگذاری بیشتری دارند، اظهارداشت: اگر طلبه ای سخنی را بگوید اما زی طلبگی را رعایت نکند تأثیر قابل قبولی در جامعه نخواهد داشت و منظور از زی طلبگی طریقه پوشش نیست بلکه رفتارهای اخلاقی را نیز در برمی گیرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *