بسم الله الرحمن الرحیم

پژوهش بایستی هم برای رسیدن به اوج قلّه‌ی علم و ایجاد مرجعیّت علمی و هم باید برای حلّ مسائل جاری کشور باشد. مقام معظم رهبری

به گزارش اداره اطلاع رسانی معاونت پژوهش حوزه های علمیه، دبیر برگزاری هفته دفاع مقدس استان قم از نامگذاری اول مهرماه به نام «روحانیت، علم و دانش پژوهی» خبرداد.

سرهنگ احمد حسینی در  نشست خبری که روز شنبه 28 شهریورماه در محل این بنیاد برگزار شد، با بیان اینکه حفظ و تکریم دفاع مقدس و افتخارآفرینان آن متعلق به همه اقشار جامعه است گفت: جامعیت دفاع مقدس مختص یک هفته نیست و همانطور که افتخار آفرینان این عرصه متعلق به تمام اقشار جامعه بودند، مسئولیت تکریم این هفته مخصوص یک گروه خاص نیست و متعلق به همه ی مردم ایران است.

وی افزود: تمام تلاش ما در پی جلوگیری از دو تهدید آسیب تحریف و فراموشی آرمان های دفاع مقدس است بنابراین، برنامه ها با نگاهی عالمانه برای جلوگیری از این دو تهدید اجرا می شود.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان قم خاطر نشان کرد: گنجینه پایان ناپذیر دفاع مقدس به لطف الهی دارای مصدایق علمی و عملی است و از این رو با توجه به هدف مورد نظر رهبری بر “همدلی و همزبانی” و “وحدت کلمه” که در تمامی صحیفه نور امام (ره)وجود دارد، تمام تلاش خود را بر محقق شدن این امر در جامعه خواهیم نمود.

حسینی با بیان شعار امسال بنیاد حفظ آثار گفت: برنامه های امسال هفته دفاع مقدس که متقارن با دهه ولایت و با شعار “ما می توانیم با همدلی و همزبانی” برگزار می شود در سه سطح کشوری، استانی و شهرستانی، نهادها و ارگان ها برگزار می گردد.

وی در ادامه از برگزاری جلسات تخصصی توسط دبیرخانه ستاد بزرگداشت دفاع مقدس خبر داد و افزود: در نتیجه این جلسات 40 سرفصل و ریز عنوان برای تکریم این بزرگداشت در نظر گرفته شد.

دبیر برگزاری هفته دفاع مقدس استان قم در بیان روزشمار برنامه های این هفته گفت: سه شنبه 31 شهریور با نام “نیروهای مسلح، سلحشوری و پایمردی، چهارشنبه 1 مهر با نام “روحانیت، علم و دانش پژوهی” ، پنج شنبه 2 مهر با نام “شهیدان و جانبازان، صلابت و فخرآفرینی” ، جمعه 3 مهر با نام “معنویت و صلابت خانواده” ، شنبه 4 مهر با نام “دفاع همه جانبه، پشتیبانی مردمی و اصناف” ، یکشنبه 5 مهر با نام “ولایتمداری رزمندگان و آزادگان” ، دوشنبه 6 مهر با نام “وحدت ملی، دشمن شناسی و الگو گیری” ، سه شنبه 7 مهر با نام “فرماندهان عزت مداران و حماسه آفرینان” نامگذاری شده است.

وی افزود: برنامه روز پنج شنبه 2 مهر با عطر افشانی مزار شهدا و اجرای برنامه ویژه در مزار شهدای گمنام و روز جمعه 3 مهر پیاده روی خانوادگی و سخنرانی فرماندهان در نمازهای جمعه سراسر کشور همراه است.

سرهنگ حسینی تصریح کرد: هر ساله در برنامه های هفته دفاع مقدس به نقش قشر خاصی در حماسه دفاع مقدس به صورت برجسته اشاره می شود و امسال سه قشر روحانیت، بانوان و اصناف در این عرصه مورد توجه قرار گرفته است.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان قم با اشاره به تقارن دهه ولایت با ایام بزرگداشت دفاع مقدس گفت: در روز آخر این ایام، نمایش بازسازی واقعه غدیر به همراه برگزاری برنامه های فرهنگی ویژه همچون رونمایی از 20 عنوان کتاب با موضوع دفاع مقدس و کتاب ویژه بانوان با عنوان “700 کیلومتر اسارت” ویژه شهیده طیبه واعظی، برگزار خواهد شد.

وی همچنین به برپایی نمایشگاه های مختلف در سطح استان اشاره کرد و افزود: نمایشگاه 130 زنان شهیده استان قم روز 30 شهریور در حوزه هنری استان قم و نمایشگاه نقاشی دفاع مقدس ساعت 17عصر روز 28 شهریور در سالن اشراق افتتاح می گردد و نمایشگاه های یاد یاران و مشق عشق نیز در ایام بزرگداشت هفته دفاع مقدس جهت بازدید علاقمندان برپا می باشند.

حسینی از رونمایی نرم افزار “ناشناخته ها” در هفته بزرگداشت دفاع مقدس خبر داد و اظهار داشت: کمیته نیروهای مسلح و نمایشگاه ها با محوریت سپاه علی بن ابیطالب(ع)، کمیته فرهنگی هنری و نمایشگاه با مسئولیت اداره کل فرهنگ و ارشاد استان، کمیته شاهد و ایثارگران، کمیته پشتیبانی و تبلیغات و کمیته شاهد و ایثارگر برای برگزاری هر چه بهتر برنامه های این هفته فعال می باشند.

دبیر برگزاری بزرگداشت هفته دفاع مقدس تاکید کرد: سیاست ناظر بر برنامه های دفاع مقدس، پرهیز از اتفاقات و بیاناتی است که منجر به تفرقه و اختلاف و افراط و تفریط یا جانبداری از اشخاص و جناح های سیاسی است که در جریان دفاع مقدس نقشی داشتند و تنها تاکید بر الگوهای دفاع مقدس مورد نظر ماست.

سرهنگ حسینی به احداث موزه دفاع مقدس اشاره کرد و بیان داشت: موزه دفاع مقدس در استان قم در حال احداث است و وجه تمایز استان قم با سایر استان ها در این امر، تلفیق موزه انقلاب و دفاع مقدس است که دو مولفه اساسی تبیین نقش روحانیت و بانوان در پیروزی انقلاب و دفاع مقدس به استان قم واگذار شده است.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان قم با ملی خواندن این پروژه گفت: اجرایی شدن باغ موزه انقلاب و دفاع مقدس از جمله مصوبات سفر مقام معظم رهبری به استان قم است که شهریور سال 91 عملیات اجرایی آن آغاز شد و تا آذر سال 92 ادامه داشت ولی به علت اتمام بودجه، متوقف شد ولی از 20 فروردین امسال دوباره آغاز به کار کرد.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: این طرح تنها پروژه ای است که به صورت هیئت امنایی اداره می شود و 16 مدیران عالی استان عضو این هیئت هستند و سه کارگروه تخصصی با حضور معاون استاندار، مدیر کل صدا و سیمای استان و سایر شخصیت های استانی در آن فعال می باشند.

حسینی تاکید کرد: صد عنوان سوژه اختصاصی استان را برای این پروژه تعیین کردیم که جزو موضوعات بین المللی و طبق جدول زمان بندی در ابتدای سال 96 شاهد افتتاح این پروژه خواهیم بود.

دبیر اجرایی بزرگداشت هفته دفاع مقدس با بیان اینکه از سال گذشته بحث ترویج مباحث دفاع مقدس در دروس مراکز علمی مورد توجه قرار گرفته است گفت: دو واحد درسی با عنوان “آشنایی با دفاع مقدس” در تمامی مراکز علمی استان قرار داده شده که تاکنون 20هزار دانشجو این درس را گذرانده اند و واحد درسی “ادبیات پایداری” در مقطع کارشناسی ارشد برای اولین دوره در استان قم تدریس می گردد.

وی در پایان افزود: همایش ملی “ادبیات پایداری” امسال با حضور 15 کشور و خصوصا 8 کشوری که درگیر جنگ هستند برگزار می شود و بیش از 520 مقاله به دبیرخانه این همایش که در دانشگاه آزاد قم قرار دارد، ارسال شده است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *