بسم الله الرحمن الرحیم

پژوهش بایستی هم برای رسیدن به اوج قلّه‌ی علم و ایجاد مرجعیّت علمی و هم باید برای حلّ مسائل جاری کشور باشد. مقام معظم رهبری

به گزارش اداره اطلاع رسانی معاونت پژوهش حوزه؛ حجت الاسلام علی اکبر بابایی، مؤلف کتاب قواعد تفسیر قرآن و از برگزیدگان همایش کتاب سال حوزه با تاکید بر نقش کتاب سال حوزه در ارتقاء فرهنگ پژوهش، اظهار داشت: همایش کتاب سال حوزه می تواند تأثیر بسیاری در تشویق طلاب به پژوهش داشته باشد.

وی با ارائه پیشنهادی در رابطه با ارزیابی کتاب سال حوزه ابراز داشت: بهتر است که محورهای ارزیابی و شاخص های برتری آثار از طریق دبیرخانه این همایش منتشر شود و امتیاز ساختار، محتوا، مبتلا به بودن مسأله و دیگر موارد به تفکیک اطلاع رسانی شود تا آثار بهتری به این همایش عرضه شود.

برگزیده هجدهمین همایش کتاب سال حوزه در پاسخ به این سؤال که حوزه علمیه تا چه اندازه در تولید محتوا برای تمدن نوین اسلامی موفق بوده است، گفت: پشتوانه محتوایی بودن برای تمدن سازی کاری مهم است و حوزه باید نقش پر رنگی داشته باشد و این کاری دقیق است و باید حتما در حوزه به آن توجه شود.

وی افزود: فضلای حوزه علمیه یک رکن اساسی در پیشرفت علوم انسانی هستند و باید از آنها استفاده شود ولی باید طوری برنامه ریزی شود که تلفیقی از برترین های حوزه و دانشگاه با هم همفکری کنند زیرا تمدن سازی جنبه های گوناگونی دارد و حوزه به تنهایی نمی تواند ورود داشته باشد.

حجت الاسلام بابایی خاطرنشان کرد: باید در کنار آثاری که برای علوم انسانی تولید می شود اساتید مجرب هم تربیت شوند؛ زیرا ممکن است آثار اسلامی خوبی تولید شود ولی چون اساتید هنوز شیفته فرهنگ غرب هستند به این آثار توجه نکنند.

وی ادامه داد: برای ایجاد تحول در علوم انسانی باید در کنار تولید آثار دینی اساتید مؤمن به ارزش های دینی تربیت شوند و اگر چنین کاری نشود پژوهش به تنهایی برای جامعه اسلامی کارساز نخواهد بود.

منبع: خبرگزاری رسا

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *