به گزارش اداره اطلاع رسانی معاونت پژوهش حوزه های علمیه به نقل از خبرگزاری مهر؛ حجتالاسلام والمسلمین یونس صفری مدیر مدرسه علمیه جامعه امیرالمومنین(ع) تهران بر لزوم تقویت نظام آموزش پژوهش محوری در حوزه علمیه به جای حفظ محوری تاکید کرد و در این باره اظهار داشت: هدف اصلی متولیان، مدیران و اساتید مدارس علمیه، پرورش استعدادهای بالقوه طلاب در دو بعد علمی و تقوایی است.
وی با بیان اینکه علم و پژوهشهای علمی، چیزی جز حقیقتجویی نیست، تصریح کرد: از طلاب انتظار میرود که فعالیتهای علمی خود را با نیازهای جامعه تطبیق دهند و خود را در صحنههای مختلف فلسفی، فقهی و کلامی در دنیای علم حاضر کنند و بار دیگر، مرجع علمی مسائل روز و نیازهای جامعه و مبتکر برخی از رشتههای علمی شوند.
مدیر مدرسه علمیه جامعه امیرالمومنین(ع) تهران افزود: این هدف میسر نخواهد شد مگر با «آموزش پژوهشمحور»؛ آموزشی که طلبه به جای حفظ محوری و آزمونمحوری و نمرهمحوری، با تفکر، مطالعه، پرسش، پیگیری و پشتکار برای به دست آوردن علم تلاش کند.
حجتالاسلام صفری با تاکید بر اینکه طلاب برای این منظور باید از همه فرصتها و نعمتهایی که در دست دارند استفاده کنند، تصریح کرد: روشهای کنونی و مرسوم در حوزههای علمیه دارای نواقصی است که بایستی مورد مطالعه و بررسی قرار گیرد.
وی گفت: امروز در حوزههای علمیه، اساس کار طلبگی، حفظ محوری است و نظام آموزشمحور، سابقهای طولانی در حوزههای علمیه دارد. تا جایی که دیگر فضایی برای پژوهش وجود ندارد و دستاندرکاران امر پژوهش، به سختی و با موانع زیاد چرخ پژوهش را میچرخانند.
مدیر مدرسه علمیه جامعه امیرالمومنین(ع) تهران یادآور شد: این نوع نظام آموزشی باعث میشود بعضاً طلبه پس از سه سال تحصیل در حوزه علمیه به نوعی بیانگیزگی و احساس ناکارآمدی در جامعه مبتلا شود و دست از تحصیل علم و حقیقتجویی برداشته و بیشتر به فکر حل نیازهای اقل جامعه بیفتد.
وی مرکز مدیریت حوزههای علمیه را مرجع اصلی رسیدگی و حل این مسائل دانست و تاکید کرد: این مرکز میتواند با تدوین نظام آموزشی پژوهش محور و با برگشت به اصول آموزشی موفقی که در گذشته مرسوم بوده، نواقص خود را برطرف کرده و زمینه پرورش اندیشمندان و متفکران بزرگ اسلامی را فراهم آورد.