بسم الله الرحمن الرحیم

پژوهش بایستی هم برای رسیدن به اوج قلّه‌ی علم و ایجاد مرجعیّت علمی و هم باید برای حلّ مسائل جاری کشور باشد. مقام معظم رهبری

به گزارش اداره اطلاع رسانی معاونت پژوهش حوزه های علمیه؛ حجت‌الاسلام محسن جلالی با اشاره به جایگاه بسیار مهم پژوهش در حوزه اظهار داشت: همان گونه كه رهبر معظم انقلاب فرمودند علم و تحقیق كلید اصلی حل مشكلات كشور است؛ ‌ ما نیز باید به این امر توجه ویژه ای داشته باشیم و فعالیت های گسترده ای برای گسترش پژوهش در حوزه های علمیه انجام دهیم.

وی خاطرنشان كرد: پژوهش عامل تولید، ‌توسعه و تبیین علم و دانش و معارف قرآن است. همان گونه كه علمای بزرگ در طول سالیان دراز در حوزه های علمیه آثار گرانقدری را به یادگار گذاشتند، ‌ما نیز باید تلاش کنیم كه فرهنگ پژوهش و تحقیق را در بین طلاب و اساتید نشر دهیم و به عنوان یك بحث جدی به آن بپردازیم.

حجت الاسلام جلالی، با بیان اینكه درس پژوهش در متن دروس بعضی از پایه های تحصیلی حوزه علمیه اصفهان قرار دارد، عنوان داشت: در پایه های ۳، ۶ و ۸ درس پژوهش به عنوان درس تحصیلی محسوب می شود و در نظر داریم در سال های آینده همانند حوزه علمیه قم، این درس را در پایه دوم نیز قرار دهیم.

وی ادامه داد: امروز نباید طلاب به درس پژوهش به دید یك درس جنبی و بی ارزش نگاه کرده و مطالعه این درس را صرفا برای نمره آوردن مدنظر قرار دهند، بلكه با دیدگاه چالشی به این موضوع وارد امر پژوهش شوند و به تحقیق و تبیین در مسائل علمی بپردازند. در این صورت می توانند طلبه ماهری در جامعه باشند كه از لحاظ علمی در سطح بالایی قرار دارد.

این استاد حوزه، با بیان اینكه حوزه علمیه اصفهان یكی از حوزه های برتر كشور است، اظهار داشت:‌ در حوزه علمیه اصفهان بیش از ۱۰۰ محقق و پژوهشگر داریم كه با تشكیل كارگروه های تحقیقی و پژوهشی، ‌فعالیت های عمده ای را در این زمینه انجام می دهند و به بررسی و بحث در حیطه مباحث علمی می پردازند كه بسیار ارزشمند است.

وی درباره حمایت های صورت گرفته از پژوهشگران حوزوی گفت:‌ توانسته ایم انواع ابزارهای تحقیقی را برای استفاده پژوهشگران فراهم و با ارگان های تحقیقی و كتابخانه ها هماهنگی های لازم را برای بهره‌مندی طلاب انجام دهیم.

معاون آموزش و پژوهش حوزه علمیه اصفهان افزود: از دیگر حمایت های حوزه علمیه اصفهان از پژوهشگران، ‌تامین بخشی از هزینه های مالی آنان است. همچنین چاپ آثار و نشر آن در مراكز فرهنگی علمی استان و ارائه موضوع به محققان عمده حمایت های ما از طلاب محقق است.

حجت الاسلام جلالی با بیان این كه در مدرسه درب كوشك پژوهشكده ای را برای سهولت در امر تحقیق برای طلاب فراهم کرده ایم اظهار داشت: این پژوهشكده سال گذشته با دستور آیت الله طباطبایی نژاد تاسیس شد كه در دو بخش پژوهش و ارتباط با جامعه و پژوهش در حیطه حوزه علمیه به فعالیت می پردازد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *