به گزارش اداره اطلاع رسانی معاونت پژوهش حوزه های علمیه؛ حجت الاسلام زین العابدین زارع، در نشست شورای علمی پژوهشی جشنواره استانی علامه حلی در مازندران با اشاره به ارسال حدود هزار اثر به دبیرخانه جشنواره علامه حلی استان، گفت: این مقالات ارسالی در دو مرحله اجمالی و تفصیلی مورد بررسی کمیته داوران قرار گرفتند.
وی با بیان این که از این تعداد مقالات ارسالی به دبیرخانه 250 اثر مربوط حوزه علمیه خواهران بوده است، افزود: هفت گروه علمی با حضور اساتید برجسته حوزه و دانشگاه وظیفه داوری به این مقالات ارسالی را عهده دار بودند
معاون پژوهش حوزه علمیه مازندران با بیان این که همه آثار ارسالی به دبیرخانه جشنواره استانی علامه حلی به چهار سطح یک تا چهار تقسیم شد، افزود: هر یک از این سطوح دارای معیارو شاخص های خاصی بود که ارزیابان بر همین اساس آثار را داوری و امتیازهای لازم را ارائه کردند.
حجت الاسلام زارع، میزان استقبال طلاب مدارس علمیه مازندران از این جشنواره را قابل قبول توصیف کرد، گفت: با توجه به این که امسال نخستین سالی بود که جشنواره علامه حلی در استان آغاز به کار کرد، اما میزان استقبال اساتید و همکاری مدیران مدارس در این خصوص قابل تقدیر بوده است.
وی با اشاره به این که جشنواره استانی علامه حلی را فرصتی برای رقابت طلاب جوان در عرصه پژوهش عنوان کرد و افزود: به حتم برگزاری استانی این جشنواره در شناسایی طلاب جوان پژوهشگر کمک شایانی خواهد کرد
معاون پژوهش حوزه علمیه مازندران با بیان این که ظرفیت پژوهشی حوزه علمیه برادران بیشتر از دیگر مراکز حوزوی است، خاطرنشان کرد: متأسفانه از این ظرفیت ها به خوبی استفاده نمی شود و به همین دلیل پژوهش در حوزه علمیه کمرنگ است
وی، برگزاری جشنواره علامه در مازندران را یک نقطه مثبت برای بالا رفتن سطح علمی استان دانست و ضمن بیان این مطلب که امسال هشتمین دوره این جشنواره برگزار می شود، افزود: استانی شدن این جشنواره کمک شایانی در جهت بهبود امر پژوهش در سراسر کشور خواهد کرد.
وی، پژوهش در مدارس علمیه را یکی از ویژگی های مهم نظام آموزش حوزه دانست و اظهار داشت: زمانی می توان به ارتقای فرهنگ پژوهش در مدارس امیدوار بود که همه ارکان نظام پژوهش به مقوله تحقیق به عنوان یک اصل مبنایی توجه کرده و آن را از حاشیه به متن وارد کنند.
حجتالاسلام زارع بر لزوم استفاده از ابزارهای تشویقی برای بالابردن رغبت طلاب به پژوهش تاکید کرد و در بیان اهمیت این کار گفت: ممکن است به دلیل دشوار بودن پژوهش برخی از طلاب دروس مقدماتی به انجام آن رغبتی نداشته باشند، بنابراین مدیران پژوهش باید با در نظر گرفتن ابزارهای تشویقی، طلاب جوان را با مقوله تحقیق و پژوهش آشنا کنند