بسم الله الرحمن الرحیم

پژوهش بایستی هم برای رسیدن به اوج قلّه‌ی علم و ایجاد مرجعیّت علمی و هم باید برای حلّ مسائل جاری کشور باشد. مقام معظم رهبری

گروه گزارش: مرحله مقدماتی آزمون های مهارتی نوزدهمین المپیاد بین المللی قرآن و حدیث با موضوع؛ “قرآن و سبک زندگی” با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین صالح در حسینه موسسه آموزش عالی بنت الهدی برگزار شد.

به گزارش مرکز خبر و اطلاع رسانی جامعه المصطفی، دبیر شواری سیاستگذاری المپیاد بین المللی قرآن و حدیث در ابتدا ضمن اشاره به آیه ای از قرآن کریم، تصریح کرد: موعظه گری، یکی از شئون الهی مربی و پرورش دهنده بوده و از ابزار هر تربیتی به شمار می رود.

معاون فرهنگی تربیتی جامعه المصطفی، با تأکید بر موعظه گری قرآن کریم، اظهار داشت: اگر انسان خود را از مطالعه و مراجعه به قرآن کریم، کتب اخلاقی و استاد اخلاق مستغنی بداند، کم کم احساس کمبود معنویت کرده، قلب او قصاوت پیدا خواهد کرد.

وی با اشاره به این که باید پنبه ها را از گوش ها در آورده، به دنبال موعظه حرکت نماییم. تأکید کرد: قرآن کریم سفارش دهنده، هدایت گر و موجب لطف و رحمت الهی است.

حجت الاسلام والمسلمین صالح پیام المپیاد بین المللی قرآن و حدیث را مورد توجه قرار داد و تصریح کرد: المپیاد بین المللی قرآن و حدیث جامعه المصطفی، موعظه ای برای مخاطبان، شفای روحی و زمینه سازی برای جلب رحمت الهی است.

وی با بیان این که المپیاد بین المللی قرآن و حدیث در المصطفی به موجودی زنده تبدیل شده است، افزود: باید موعظه گری، شفاء دهندگی، هدایتگری و لطف و رحمت قرآن کریم، سرلوحه برنامه های المپیاد بین المللی قرآن و حدیث قرار گیرد.

معاون فرهنگی تربیتی جامعه المصطفی “قرآن و سبک زندگی” را موضوع نوزدهمین المپیاد بین المللی قرآن و حدیث دانست و تصریح کرد: طلاب و دانش آموختگان مدارس و مراکز حوزوی، به ویژه جامعه المصطفی باید دست خود را ضمن درک مفاهیم قرآنی از معارف الهی پر نموده، به جوامع بشری ارائه نمایند.

دبیر شواری سیاستگذاری المپیاد بین المللی قرآن و حدیث ادامه داد: باید مهارت هایی چون؛ “زندگی قرآنی”، “اخلاق در قرآن”، “خانواده قرآنی”، “درس زندگی و الگوی اسلامی زندگی قرآنی” و … را از مفاهیم قرآن کریم استخراج نموده و با ارائه آن پاسخگوی نیاز جامعه باشیم.

حجت الاسلام والمسلمین صالح ارائه پیام قرآن کریم برای زندگی بشر را مهمترین نیاز جوامع کنونی دانست و ابراز داشت: تربیت اسلامی و قرآنی، برای انسان پیش از تولد تا زمان مرگ و حتی بعد از مرگ برنامه دارد؛ باید موضوعات مورد نیاز جامعه تعیین و مشخص شده و با ارائه به گروه های تحقیقاتی، پاسخگوی نیازها باشیم.

وی با تأکید بر این که موضوع المپیاد قرآن و حدیث جامعه المصطفی، متناسب با رسالت حوزه های علمیه است، خاطرنشان کرد: اگر توحید و مفاهیم قرآن کریم، در فکر و اندیشه انسانی ترسیم شود، بر روی تمام تصمیمات شخص سایه افکنده و در اتخاذ تصمیمات درست او را یاری خواهد نمود. در این صورت انسان دائما از بارش این ابر معنوی و توحیدی استفاده کرده و الهام می گیرد.

معاون فرهنگی تربیتی جامعه المصطفی، با بیان این که چالش ها و آسیب های زندگی را می توان با سازندگی آیات قرآن کریم تأمین نمود، یادآور شد: قرآن کریم مبنای اصلی فکری و عملی برای تبیین و ارائه سبک زندگی اسلامی است.

دبیر شواری سیاستگذاری المپیاد بین المللی قرآن و حدیث اظهار داشت: سبک زندگی اسلامی، مجموعه ای کامل از برنامه های دین اسلام برای ابعاد مختلف حیات زندگی انسان است.

حجت الاسلام والمسلمین صالح ضمن اشاره به این که مجموعه اوامر و نواهی خداوند متعال دعوت الهی و موجب حیات انسان در زندگی دنیوی و اخروی است، افزود: هر امر الهی مصلحت و هر نهی خداوند متعال مفسده ای دارد؛ باید اوامر و نواهی خداوند متعال در رفتار، گفتار، نگاه، راه رفتن، اندیشیدن و … سرلوحه زندگی قرار گرفته، بر روی این مسائل تأکید بیشتری داشته باشیم.

وی ضمن اشاره به آیه ای از قرآن کریم، حائل شدن خداوند متعال میان انسان و قلب آدمی را مد نظر قرار داد و تصریح کرد: نزدیکی خداوند متعال به انسان، از خود انسان، یکی از مفاهیم حائل شدن خداوند میان انسان و قلب او است.

معاون فرهنگی تربیتی جامعه المصطفی افزود: یکی دیگر از نکات مفاهیمی این آیه شریفه، حاضر بودن، خداوند متعال در اعماق وجودی انسان است یعنی خداوند از اعمال وجودی انسان مطلع است و خداوند متعال قبل از انتقال منظورات و خطورات ذهنی انسان به خود انسان، از آن آگاهی می یابد.

دبیر شواری سیاستگذاری المپیاد بین المللی قرآن و حدیث، با بیان این که آیات قرآن کریم بر نظارت الهی بر اعمال انسان دلالت دارد، تصریح کرد: یعنی انسان نمی تواند چیزی را از وجود الهی پنهان نماید؛ انسان دست و پا بسته در اختیار خداوند متعال است.

حجت الاسلام والمسلمین صالح در پایان با تأکید بر این که تنها آرامشی که از جانب خداوند متعال به انسان منتقل شود، حقیقی است، خاطرنشان کرد: هر آرامشی که به واسطه انجام فعل گناه به انسان منتقل شود، آرامشی دروغین بوده، انسان را به سمت نابودی می کشاند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *