حجت الاسلام والمسلمين طهماسبي:
كانون پرورش استعدادهاي پژوهشگري طلاب به عنوان مكاني براي الگوسازي رفتارها و تلقي هاي پژوهش در طلاب مستعد راه اندازي شده است. كانون ميخواهد اولا اين رفتارها و تلقيها را معرفي و ترويج نمايد و ثانيا زمينه عملي براي تمرين و ممارست چنين رفتارها و الگوهايي را فراهم سازد. دليل اين امر هم اين است كه هنوز ما تصوير روشني از رفتارها و نگرش ها و تلقيهاي يك پژوهشگر حوزوي در عرصه علوم و معارف اسلامي در مقابل ديدگان خود نداريم. آنچه پيش روي ماست عمدتا محصول پژوهش است حال چه بصورت شفاهي مثل دروس خارج حضرات آيات يا تحقيقها و رسالههاي سطح 3 و 4 ساير مراكز علمي، ولي اينكه يك محقق از كجا شروع مي كند و كجا كار را ختم مي كند بايد مورد بررسي و مطالعه قرار گيرد.
نسبت اين الگوسازي با پرورش استعداد پژوهشگري هم اين است كه بايد بدانيم كه يك طلبه مقدمات يا سطح را كه به عنوان مستعد پژوهشگري شناخته ايم، چگونه شناختهايم و چه رفتار و تلقي مي خواهيم دراو ايجاد كنيم.
يكي از عوامل ضرورت اين الگوسازي، تشابه تحقيق هاي حوزوي با ساير حوزه هاي علوم ا نساني است. روش تحقيق و پژوهش حوزوي كه اوج آن در مفهوم اجتهاد قابل تصور است. ضمن اينكه به اندوخته ها و علوم ساير حوزه ها توجه دارد، براي خود يك اصول و مبنا و فرآيندهاي منحصر دارد كه عدم توجه به اين اصول و مباني مي تواند موجب انحراف از مسير پژوهشگري گردد.
ما در كانون دو نوع مخاطب تعريف كردهايم: مخاطب پيوسته (اصلي) و مخاطب وابسته (فرعي). اعضاي پيوسته ما آندسته از طلاب هستند كه طي يك فرآيند معين درسطح مدارس از طريق معاون پژوهش شناسايي مي شوند و در يك برنامه تقريبا دو ساله ما شركت مي كنند. اين برنامه كه با عنوان برنامه شكوفايي استعداد پژوهشگري در حال اجرا مي باشد، از سه بخش؛ آموزش، سنجش و مشاوره و فوق برنامه تشكيل شده است. مخاطبين پيوسته در هر سه بخش فوق شركت مي كنند و از كانون خدمات مي گيرند. ولي اعضاي وابسته (فرعي) صرفا از بخش فعاليتهاي فوق برنامه استفاده ميكنند. در كلاسهاي مقدمات پژوهش، آشنايي با هندسه علوم حوزوي، روش تحقيق، روش تحقيق در فقه، كارگاه ، نگارش مقاله علمي و كارگاه فقه اللغه ، شركت در اردوي علمي _ پژوهشي ، اجراء آزمونهاي هوش و شخصيت و جلسات مشاوره از جمله فعاليتهاي كانون ميباشد.
كانون براي فصل تابستان سال جاري برنامه هايي رادر دستوركار دارد كه عبارتست از؛
1 ـ راهاندازي سالن مطالعه و مجهز به منابع، اينترنت و سرعت بصورت وايرلس (wireless) فعلا از ساعت 30/7 تا 14 اين سالن آماده ارائه خدمات به اعضا مي باشد. تلاش مي كنيم اين ساعت را تا شب اضافه كنيم.
2 ـ برگزاري جلسات هفتگي كه احتمالا سه شنبه ها خواهد بود.
3 ـ برگزاري جلسات كتابخواني و مسابقه كتابخواني با محوريت كتابهاي كلاسيك. مثل مدخل علم فقه آقاي رضا اسلامي
انشاء الله در سال تحصيلي جديد با قوت بيشتر و شرايط مناسبتر در خدمت طلاب مستعد پژوهشگري خواهيم بود.
كانون پرورش استعدادهاي پژوهشگري طلاب به عنوان مكاني براي الگوسازي رفتارها و تلقي هاي پژوهش در طلاب مستعد راه اندازي شده است. كانون ميخواهد اولا اين رفتارها و تلقيها را معرفي و ترويج نمايد و ثانيا زمينه عملي براي تمرين و ممارست چنين رفتارها و الگوهايي را فراهم سازد. دليل اين امر هم اين است كه هنوز ما تصوير روشني از رفتارها و نگرش ها و تلقيهاي يك پژوهشگر حوزوي در عرصه علوم و معارف اسلامي در مقابل ديدگان خود نداريم. آنچه پيش روي ماست عمدتا محصول پژوهش است حال چه بصورت شفاهي مثل دروس خارج حضرات آيات يا تحقيقها و رسالههاي سطح 3 و 4 ساير مراكز علمي، ولي اينكه يك محقق از كجا شروع مي كند و كجا كار را ختم مي كند بايد مورد بررسي و مطالعه قرار گيرد.
نسبت اين الگوسازي با پرورش استعداد پژوهشگري هم اين است كه بايد بدانيم كه يك طلبه مقدمات يا سطح را كه به عنوان مستعد پژوهشگري شناخته ايم، چگونه شناختهايم و چه رفتار و تلقي مي خواهيم دراو ايجاد كنيم.
يكي از عوامل ضرورت اين الگوسازي، تشابه تحقيق هاي حوزوي با ساير حوزه هاي علوم ا نساني است. روش تحقيق و پژوهش حوزوي كه اوج آن در مفهوم اجتهاد قابل تصور است. ضمن اينكه به اندوخته ها و علوم ساير حوزه ها توجه دارد، براي خود يك اصول و مبنا و فرآيندهاي منحصر دارد كه عدم توجه به اين اصول و مباني مي تواند موجب انحراف از مسير پژوهشگري گردد.
ما در كانون دو نوع مخاطب تعريف كردهايم: مخاطب پيوسته (اصلي) و مخاطب وابسته (فرعي). اعضاي پيوسته ما آندسته از طلاب هستند كه طي يك فرآيند معين درسطح مدارس از طريق معاون پژوهش شناسايي مي شوند و در يك برنامه تقريبا دو ساله ما شركت مي كنند. اين برنامه كه با عنوان برنامه شكوفايي استعداد پژوهشگري در حال اجرا مي باشد، از سه بخش؛ آموزش، سنجش و مشاوره و فوق برنامه تشكيل شده است. مخاطبين پيوسته در هر سه بخش فوق شركت مي كنند و از كانون خدمات مي گيرند. ولي اعضاي وابسته (فرعي) صرفا از بخش فعاليتهاي فوق برنامه استفاده ميكنند. در كلاسهاي مقدمات پژوهش، آشنايي با هندسه علوم حوزوي، روش تحقيق، روش تحقيق در فقه، كارگاه ، نگارش مقاله علمي و كارگاه فقه اللغه ، شركت در اردوي علمي _ پژوهشي ، اجراء آزمونهاي هوش و شخصيت و جلسات مشاوره از جمله فعاليتهاي كانون ميباشد.
كانون براي فصل تابستان سال جاري برنامه هايي رادر دستوركار دارد كه عبارتست از؛
1 ـ راهاندازي سالن مطالعه و مجهز به منابع، اينترنت و سرعت بصورت وايرلس (wireless) فعلا از ساعت 30/7 تا 14 اين سالن آماده ارائه خدمات به اعضا مي باشد. تلاش مي كنيم اين ساعت را تا شب اضافه كنيم.
2 ـ برگزاري جلسات هفتگي كه احتمالا سه شنبه ها خواهد بود.
3 ـ برگزاري جلسات كتابخواني و مسابقه كتابخواني با محوريت كتابهاي كلاسيك. مثل مدخل علم فقه آقاي رضا اسلامي
انشاء الله در سال تحصيلي جديد با قوت بيشتر و شرايط مناسبتر در خدمت طلاب مستعد پژوهشگري خواهيم بود.