به گزارش روابط عمومي معاونت پژوهش حوزههاي علميه؛ تدوين طرح انتشار مستندات پژوهش از جمله فعاليتهايی است که در دستور کار گروه استانداردسازي پژوهش در معاونت پژوهش قرار گرفته است.
حجتالاسلام والمسلمين سيد عليرضا فاخري، مسئول گروه استانداردسازي در گفتگو با روابط عمومی معاونت در رابطه با اين طرح توضيحاتي به شرح ذیل ارائه نموده است:
l ضرورت تعريف پژوهش
پژوهش به عنوان اساسيترين خروجي حوزههاي علميه، عهدهدار تنظيم و تحكيم مباني معرفتي جامعه بوده كه اهميت آن در علوم انساني به مثابه نرمافزار مديريت جامعه اسلامي قابل مشاهده است. نبود تعريف صحيح و كارآمد از پژوهش، موجبات پراكندهگي علمي و حركت در مسيرهاي غيرواقعي را به دنبال خواهد داشت. در محيط حوزههاي علميه، ارايه اين تعريف به صورت استاندارد و الگومند، از وظايف معاونت پژوهش به عنوان مركز مديريت تنظيم پژوهشهاي طلاب و پژوهشگران ميباشد. در اين راستا، در سال 1387 پيشنهاد طرحي به تصويب معاونت، مبني بر ارايه تعريف پژوهش رسيد. بعضي بر اين پندار بودند كه پرداختن به تعريف پژوهش و مصاديق آن، امري بيفايده و غيرضرور است و چيزي جز اتلاف وقت و اسراف هزينههاي مالي حوزه نميباشد. هنگامي بطلان اين توهم روشن شد و اهميت و جايگاه تعريف پژوهش آشكار گرديد كه از خود مخالفين طرح، درخواست تعريف پژوهش شد. پاسخهاي متكثر و بعضا متناقض باعث شد كه خود مخالفين كم كم به اهميت امر واقف گردند و نقش مهم آن را دريابند. نداشتن تعريف واحد و اتفاقي از پژوهش، مانع از شناخت پژوهش واقعي، پژوهشگر واقعي، ارزيابي پژوهشها و حتي توليد علم است.
l مراحل انجام كار:
اداره استانداردسازي عهدهدار ارائه تعريفي جامع و مانع از پژوهش گرديد. اين اداره، پس از مطالعات كتابخانهاي و ميداني گسترده، به تعريفي ارزشمند دست يافت كه با عنوان «سند تعريف و مصاديق پژوهش» به صورت نسخه اي آزمايش به چاپ رسيد و البته هنوز به مرحله رونمايي وارد نشده است. اين تعريف، به عنوان يكي از فعاليت هاي جدي و ارزشمند اداره استانداردسازي، در طي سالهاي 1388 و 1389، از منابع و مصاحبههاي متعدد صاحبنظران به دست آمد كه حاوي تعريفي جامع و مانع بوده و قابليت الگوشدن در همه زمينههاي پژوهشي علوم انساني را دارد. تعريف بدست آمده كه عبارت است از «فرآيند توليد دانش ديني»، داراي مستندات فراوان و متقني است كه از دو روش ميداني و كتابخانهاي به دست آمده و نگرش به اين مستندات مي تواند اهميت و ارزش حقيقي اين تعريف را بازگو نمايد. ضميمهنشدن مستندات به تعريف پژوهش در نسخه آزمايشي، مانع از فهم اهميت و جايگاه واقعي، تعريف به دست آمده است. در همين راستا، معاونت پژوهش، انتشار اين مستندات را بر عهده اداره استانداردسازي گذاشت تا از اين رهگذر، اهميت تعريف بر خواننده معين گردد و اهميتي درخور در نزد پژوهشگران و محققين پيدا نمايد و تلقي سطحي و لفاظي از تعريف نشود.
معاونت پژوهش، لازم دانسته است تا تعريف پژوهش و مصاديق آن كه اكنون به صورت سندي آزمايش به چاپ رسيده است، به همراه مستندات و منابع مصاحبهاي و كتابخانهاي به زينت طبع مزين گردد تا عقبه فكري و همچنين محيط فكري (context) مورد استفاده در بهدست آوردن تعريف پژوهش، در نزد محقق و پژوهشگران در حوزه علوم انساني معين گردد.
حجتالاسلام والمسلمين سيد عليرضا فاخري، مسئول گروه استانداردسازي در گفتگو با روابط عمومی معاونت در رابطه با اين طرح توضيحاتي به شرح ذیل ارائه نموده است:
l ضرورت تعريف پژوهش
پژوهش به عنوان اساسيترين خروجي حوزههاي علميه، عهدهدار تنظيم و تحكيم مباني معرفتي جامعه بوده كه اهميت آن در علوم انساني به مثابه نرمافزار مديريت جامعه اسلامي قابل مشاهده است. نبود تعريف صحيح و كارآمد از پژوهش، موجبات پراكندهگي علمي و حركت در مسيرهاي غيرواقعي را به دنبال خواهد داشت. در محيط حوزههاي علميه، ارايه اين تعريف به صورت استاندارد و الگومند، از وظايف معاونت پژوهش به عنوان مركز مديريت تنظيم پژوهشهاي طلاب و پژوهشگران ميباشد. در اين راستا، در سال 1387 پيشنهاد طرحي به تصويب معاونت، مبني بر ارايه تعريف پژوهش رسيد. بعضي بر اين پندار بودند كه پرداختن به تعريف پژوهش و مصاديق آن، امري بيفايده و غيرضرور است و چيزي جز اتلاف وقت و اسراف هزينههاي مالي حوزه نميباشد. هنگامي بطلان اين توهم روشن شد و اهميت و جايگاه تعريف پژوهش آشكار گرديد كه از خود مخالفين طرح، درخواست تعريف پژوهش شد. پاسخهاي متكثر و بعضا متناقض باعث شد كه خود مخالفين كم كم به اهميت امر واقف گردند و نقش مهم آن را دريابند. نداشتن تعريف واحد و اتفاقي از پژوهش، مانع از شناخت پژوهش واقعي، پژوهشگر واقعي، ارزيابي پژوهشها و حتي توليد علم است.
l مراحل انجام كار:
اداره استانداردسازي عهدهدار ارائه تعريفي جامع و مانع از پژوهش گرديد. اين اداره، پس از مطالعات كتابخانهاي و ميداني گسترده، به تعريفي ارزشمند دست يافت كه با عنوان «سند تعريف و مصاديق پژوهش» به صورت نسخه اي آزمايش به چاپ رسيد و البته هنوز به مرحله رونمايي وارد نشده است. اين تعريف، به عنوان يكي از فعاليت هاي جدي و ارزشمند اداره استانداردسازي، در طي سالهاي 1388 و 1389، از منابع و مصاحبههاي متعدد صاحبنظران به دست آمد كه حاوي تعريفي جامع و مانع بوده و قابليت الگوشدن در همه زمينههاي پژوهشي علوم انساني را دارد. تعريف بدست آمده كه عبارت است از «فرآيند توليد دانش ديني»، داراي مستندات فراوان و متقني است كه از دو روش ميداني و كتابخانهاي به دست آمده و نگرش به اين مستندات مي تواند اهميت و ارزش حقيقي اين تعريف را بازگو نمايد. ضميمهنشدن مستندات به تعريف پژوهش در نسخه آزمايشي، مانع از فهم اهميت و جايگاه واقعي، تعريف به دست آمده است. در همين راستا، معاونت پژوهش، انتشار اين مستندات را بر عهده اداره استانداردسازي گذاشت تا از اين رهگذر، اهميت تعريف بر خواننده معين گردد و اهميتي درخور در نزد پژوهشگران و محققين پيدا نمايد و تلقي سطحي و لفاظي از تعريف نشود.
معاونت پژوهش، لازم دانسته است تا تعريف پژوهش و مصاديق آن كه اكنون به صورت سندي آزمايش به چاپ رسيده است، به همراه مستندات و منابع مصاحبهاي و كتابخانهاي به زينت طبع مزين گردد تا عقبه فكري و همچنين محيط فكري (context) مورد استفاده در بهدست آوردن تعريف پژوهش، در نزد محقق و پژوهشگران در حوزه علوم انساني معين گردد.