بسم الله الرحمن الرحیم

پژوهش بایستی هم برای رسیدن به اوج قلّه‌ی علم و ایجاد مرجعیّت علمی و هم باید برای حلّ مسائل جاری کشور باشد. مقام معظم رهبری

  • خانه
  • |
  • اخبار معاونت
  • |
  • بیست و پنجمین شاخه «مرکز منطقه ای اطلاع‌رسانی علوم و فناوری» افتتاح شد

مجمع کتابخانه های تخصصی استان قم (مکتا) در سومین سالروز تاسیس این مجمع، با همکاری مرکز منطقه‌ای اطلاع ‌رسانی علوم و فناوری شیراز؛ شاخه مرکز منطقه‌ای اطلاع‌رسانی علوم و فناوری را در کتابخانه حضرت آیت الله العظمی بروجردی (ره) افتتاح کرد.

رئیس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری شیراز در آئین افتتاح شاخه این مرکز در کتابخانه آیت الله بروجردی عنوان کرد: مهم ترین رویکرد این مرکز دسترسی به اطلاعات بین المللی است تا بتوانیم به رشد و تعالی دست یابیم.

محمد جواد دهقانی افزود:امروز بیست و پنجمین شاخه منطقه اطلاع رسانی فناوری در سطح کشور را در این کتابخانه و مکان با ارزش تاسیس می کنیم.

وی اظهار داشت: مطابق با رهنمون های رهبری وضعیت علمی در اقتدار نظام نقش به سزایی دارد از این رو باید به سمت و سوی پیشرفت علمی حرکت کنیم و در این راستا دسترسی به منابع علمی و اطلاع راسانی علوم و فناوری اهمیت زیادی دارد.

آیت الله علوی بروجردی، تولیت مسجد اعظم و کتابخانه آیت‌الله بروجردی  در کنار  محمدجواد دهقانی رئیس مرکز منطقه‌ای اطلاع‌رسانی علوم و فناوری

همچنین در این جلسه  مدیر مرکز فناوری حوزه های علمیه با تقدیر از مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری در گردآوری مطالب در نشر مطالب جهان اسلام عنوان کرد:در دوره جدید مدیریت حوزه های علمیه تلاش بر این است دوره تحول مورد نیاز را در پیش گیرد و در این راستا دو امر دارای اهمیت زیادی است که در نگاه نسخت رویکرد جدید مدیریت حوزه به سمت و سوی فضای مجازی رود و ضرورت حضور حوزه ها در فضای مجازی و به عبارتی بازآفرینی حوزه در فضای مجازی مورد تاکید قرار گیرد.

حجت الاسلام  محمد حسین بهرامی افزود: در حوزه های علوم اسلامی و علوم انسانی داری ظرفیت های عظمیی و گسترده ای هستیم که در فضای دیجیتال انعکاس نیافته و در اختیار مخاطبان قرار نگرفته و در این مسیر مرکز منطقه ای شیراز می تواند گامی برای همکاری باشد تا محتواهای دینی را در سطح ملی و بین المللی در دسترس قرار داده و از ظرفیت های مشابه استفاده کنیم.

وی اظهار داشت: از این جهت با توجه به تاکیدات مدیریت حوزه ، کتابخانه هایی که در ذیل مرکز مدیریت شکل گرفته علاوه بر جنبه کتابخانه های فیزیکی در حوزه دیجیتال نیز اهتمام خوبی برای تاسیس بانک های اطلاعاتی داشتند ما بر آنیم این بانک های اطلاعاتی حمایت شوند و توسعه یابند و به سطح مطلوبی از ایجاد دسترسی به منابع داخلی و بهره مند ی از منابع بیرونی دست یابیم.

لازم به ذکر است، با افتتاح این مرکز امکان استفاده بیش از 4 میلیون مدرک علمی و منابع اطلاعاتی به زبانهای فارسی و انگلیسی و عربی فراهم خواهد شد و از این پس کتابخانه حضرت آیت الله العظمی بروجردی (ره) همچون دیگر شاخه های مرکز منطقه ای در کشور، دسترسی وسیع و بدون محدودیت به متن کامل مقالات الکترونیکی فارسی، مقالات الکترونیکی عربی، مقالات کنفرانس ها، اطلاعات کتابشناختی و متن کامل برخی از پایان نامه های انگلیسی و محتوای پایگاه های موضوعی موجود در وب سایت مرکز منطقه ای را خواهد داشت.

این منابع شامل بیش از 3 میلیون مقاله انگلیسی، عربی و فارسی، و همچنین ده ها هزار کتاب، نقشه، پایان نامه، طرح تحقیقاتی در قالب چکیده و یا متن کامل، و نیز ده ها هزار عنوان مقاله روزنامه ها و… است

ساختمان مرکز منطقه ای اطلاع‌رسانی علوم و فناوری شیراز

 مرکز منطقه‌ای اطلاع‌رسانی علوم و فناوری در سال 1369 و در پی انعقاد تفاهم نامه‌ای میان وزارت علوم تحقیقات و فناوری ایرانو فرهنگستان علوم کشورهای جهان سوم، کار خود را رسماً در شیراز آغاز نمود. این مرکز  که در ابتدا با عنوان کتابخانه منطقه‌ای علوم و تکنولوژی نامگذاری شده بود، با هدف بهبود تولید و توزیع اطلاعات علمی در سطح ایرانو کشورهای خاورمیانه، آسیای مرکزی، شبه قاره هندو شمال آفریقا بنیانگذاری شده و حدود 40کشور را پوشش می‌دهد. همچنین این مرکز علاوه بر پایگاه‌های فارسی، لاتین و نشریه‌ها، اقدام به ایجاد پایگاه استنادی علوم جهان اسلام(ISC) نموده است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *