مدیر حوزههای علمیه گفت: باید همه معاونتها پژوهش محور باشند و روح پژوهشی در آنها دمیده بشود و این امر وابسته به تلاش دستگاه پژوهشی است.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، آیت الله علیرضا اعرافی در دهمین اجلاسیه معاونان پژوهشی استانها که در سالن آیتالله حائری(ره) مرکز مدیریت حوزههای علمیه برگزار شد، اظهار داشت: حوزههای علمیه باید بر اساس حقایق تاریخی که همواره مدافع اندیشه الهی و دینی بودند و در طول تاریخ در صف مقدم مجاهدت در راه خداوند متعال قرار داشتند، گام بردارند تا هرچه بهتر به ایفای نقش خود در این عرصه بپردازند.
مدیر حوزههای علمیه در ادامه خاطرنشان ساخت: تمام هستی و سراسر عالم واجب الوجوب عین فقر است حتی در کمالات ثانوی تمامی ذرات هستی و مراتب عین فقر هستند و زمانی که فقر هستیشناسی و فقر شناختی به علم حضوری مبدل شود در دستگاه معرفتی به شناخت حضوری مبدل خواهد شد و حس فقر و لمس این نیاز به ذات مقدس خداوند در تمام وجود ما سایه می افکند و اگر این فقر در دستگاه فاهمه ما سایه افکند آن وقت خطاب خداوند متعال را دریافت خواهیم کرد، لذا اگر محو در فقر شدیم اوج کمال و غنای بی پایان در شخصیت بی پایان انسان و شکوه و عظمت در جلال آدمی روشن خواهد شد.
وی با بیان این که همه ابعاد حوزه باید به این سمت برود که فقر ذاتی وجودی خود را درک کند و آن را راهبردی در وجود خودمان بدانیم گفت: این حس فقر حکمت و شجاعت وارستگی و عظمت و کمال انقطاع الی الله میآورد و لذا هنر این است که این فقر در دستگاه فاهمه ما جلوه گر بشود و این راهی در پیمودن این امر و رسالت خطیر میباشد.
مدیر حوزه های علمیه خاطرنشان ساخت: مدیریت حوزه در ادامه آنچه که انجام داده، با توجه به تجارب تاریخی به دو کار مهم، طراحی منظومه فکری برای امروز و فردای حوزه و در ادامه عملیاتی شدن این طرح ها گام برداشته است.
وی تصریح کرد: حوزه به رغم دستاوردهای بزرگ، دشواریها و پیچیدگیهای خاص خود را دارد و این سختیهای حوزه نشان از عظمت آن است و گاهی در مواجهه با این مشکلات به حضرت ولی عصر(عج) متوسل میشوم و کمک میخواهیم.
عضو شورای عالی حوزههای علمیه با بیان این که باید در حوزه نگاه جامع و بنیادی داشته باشیم ابراز داشت: در محور طراحیها و اقدام و عمل علیرغم وجود مشکلات زیاد و به صفر رسیدن بودجههای برنامهای، گاهی برای پیشبرد اهداف قرض میگرفتیم و به فضل الهی تا به امروز سه گام برداشته شد؛ گام اول ارائه سند راهبردی بلند مدت حوزه، گام دوم تدوین برنامه ۵ ساله که حاوی ۴۲ مضمون و ۱۰۰۰ شاخص و برنامه میباشد و در بخش سوم در درون برنامه و پیرامون آن ۳۰۰ برنامه مهم داریم.
وی با بیان این که خروجی هدفمند در حوزه مورد تأکید مدیریت حوزههای علمیه است تا حضور روحانیت در عرصههای مختلف موثر و آبرومند باشد تصریح کرد: ماندگاری هدفمند نخبگان که چراغهای راهبر حوزه باشند مورد تأکید می باشد.
آیت الله اعرافی گفت: توجه به فقه معاصر که رهبر معظم انقلاب نیز به آن تأکید دارند، ۳۵ برنامه ۵ ساله داریم و از پشتوانهای آموزشی و پژوهشی حوزه می باشد و در سطوح عالی منعکس شده است.
مدیر حوزههای علمیه گفت: سیاست ما در آموزش این است که مباحث آموزشی متنوع باشد، در بعد آموزشی نیاز طلبه و سطح علمی طلاب سنجیده می شود.
وی تصریح کرد: شما به عنوان معاونان پژوهش دو نقش آسان و سخت دارید کار آسان و مستقیم شما فهرستی دارد و به اندازه اعتبار پیش می برید؛ اما رسالت دومی دارید که سخت، پنهان و غیر مستقیم است که عبارت است از عملیات پژوهش و سرایت دادن آن رویکردها به حوزه ها و قلمروها و خرد آموزشها و باید همه معاونتها پژوهش محور باشند و روح پژوهشی در آنها دمیده بشود و این امر وابسته به تلاش دستگاه پژوهشی است.
عضو فقهای شورای نگهبان در ادامه خطاب به معاونان پژوهش گفت: کار معاونت پژوهش این است که از ظرفیت های سایرین متناسب با نیاز پژوهشی استفاده کند و شما به عنوان معاون پژوهش باید این نگاه را داشته و پای کار باشید و عملیاتی کنید؛ روح پژوهش میتواند در درس های خارج تجلی پیدا کند، برای اولین بار ۴۰ درس خارج به جز قم در دیگر شهرها و استان ها گسترش پیدا کرده است و این سیاست ما است و باید در این راستا افراد نخبه پژوهشگر تربیت شوند.
مدیر حوزه های علمیه گفت: پژوهش در پایان نامه ها، انجمن های علمی و گروه های علمی مورد توجه باشد، چرا که روح پژوهش، تحقیق و تولید است و باید در این راستا فعالیتها رصد شود.
وی با بیان این که حوزه سنت های پژوهشی مهم و سرمایه های بزرگی دارد، نباید از دست بدهد بیان داشت: باید از تجربههای جدید در علوم متناسب اقتضای کار ما استفاده شود، ولی دچار افراط و تفریط نشویم، بلکه با هوشمندی از هر دو علم با حکمت لازم بهره برد.
آیت الله اعرافی با بیان این که روش هایی که ما داریم کم نیست و بنده ۴۰ سال است که با دانشگاه ارتباط دارم و ۲۰ سال به صورت تخصصی تدریس داشتم گفت: امروزه این سنت پژوهش که در بخشی از درس خارج حوزه وجود دارد کمتر در جای از عالم قابل رؤیت می باشد، البته تربیت محقق و عالم چیز کمی نیست و نباید از تجربیات علمایی همچون میر دامادها و علامه حسنزادهها در جهت تربیت شاگردان وارسته و ملاّ غفلت کنیم.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که این روشهای پژوهشی در هیچ جای دیگر نیست، این یعنی سنت های ریشه دار و عمیق حوزه، خاطرنشان کرد: تقریر، مباحثه و گفتوگوهای رایج استاد و شاگرد، باید شناخته شود؛ البته باید از تجربیات جدید نیز استفاده شود و این کمک در پیشبرد اهداف دارد و اگر محقق میخواهیم تربیت کنیم، باید در ادبیات کار شود، چرا که نگاه به متون، ادبیات قوی میخواهد.