* * *
یکی از ظرفیتهای مهم حوزه وجود اساتید متعهد، جوان و با هوش است که رسالت تدریس و راهبری علمی طلاب را برعهده دارند. بخشی از این اساتید دارای سابقه خوب پژوهشی هستند، ولی جمعی دیگر احتمالاً فرصت فعالیت پژوهشی را نداشتهاند.
معاونت پژوهش با هدف جهت دادن این اساتید به سمت تولید علم به سوی شناسایی اساتید واحدهای آموزشی سراسر کشور در عرصه پژوهش و تولید علم حرکت کرد. این فعالیت با رویکرد اساتیدی که دوره آموزش مهارتهای پژوهشی را گذراندند کلید خورد.
و در این راستا با استناد به بند ده از شرح وظایف معاونت پژوهش حوزههای علمیه و باهدف اجرایی شدن ماده واحده الزام اساتید حوزههای علمیه به گذراندن دورههای ارتقاء دانش و مهارت پژوهشگری، مصوب شورای پژوهش حوزههای علمیه مورخ21/4/96، « طرح شناسایی، سازماندهی و آموزش مشمولان ماده واحده دانش افزایی پژوهشی اساتید با بهره مندی از ظرفیت مدیریت های استانی » عملیاتی کرد.
این طرح به منظور تأمین آموزش اساتید مهارتهای پژوهشی توسط ظرفیت های استانی و تقویت و ارتقای اساتید حوزه به سمت تولید علم و زمینهسازی برای تجهیز اساتید و طلاب محترم در راستای آموزش پژوهش محور حرکت میکند.
در این طرح سه مرحله در نظر گرفته شد: مرحله اول: دریافت اطلاعات پژوهشی اساتید واحدهای آموزشی؛ مرحله دوم: تحلیل و جمع بندی اطلاعات و دستهبندی اساتید در گروههای سه گانه: اساتیدی که معاف از شرکت در دوره دانشافزایی پژوهشی هستند؛ اساتیدی که سابقا دورههای دانشافزایی پژوهشی را سپری کردهاند، لکن فاقد گواهی معتبر پایان دوره هستند و اساتید ملزم به شرکت در دوره دانشافزایی پژوهشی؛
در مرحله سوم: برنامه ویژهای برای اساتیدی که نیازمند گواهی پایان دوره (گروه دوم ) هستند، از قبیل مطالعه فایل محتوایی مکتوب، آزمون مربوطه و انجام فعالیت عملی پژوهشی تدارک شد.
و در مرحله چهارم: برگزاری دورههای دانش افزایی پژوهشی به صورت حضوری و مجازی برای اساتید ملزم به شرکت در دوره است که در حال اجرایی است.
نهایتاً هم در مرحله پنجم: گواهی پایان دوره برای اساتید واجد شرایط شرکت کننده در طرح صادر میشود.
این طرح که در ادامه پیگیری های مربوط به آموزش مهارتهای پژوهشی است، با استفاده از فرصت فضای مجازی و نیز در استانهایی که امکان اجرای حضوری داشت با رعایت پروتکل های بهداشتی از دی ماه 1398 آغاز و انشاء الله شهریور 1399 به پایان خواهد رسید.
انجام این مراحل دشواریهای خاص خودش را داشت که به رغم مشکلات فراوان، بخش آموزش پژوهش مدیریت ترویج پژوهش زحمت تفکر، برنامهریزی و عملیاتی شدن این مراحل را به دوش کشید. و جا دارد از تلاشهای جهادگرانه این بزرگواران و همه همکاران ما در استانها به ویژه مدیران محترم استانی، معاونین پژوهش استانها و واحدهای آموزشی تشکر و قدردانی کنم.