بسم الله الرحمن الرحیم

پژوهش بایستی هم برای رسیدن به اوج قلّه‌ی علم و ایجاد مرجعیّت علمی و هم باید برای حلّ مسائل جاری کشور باشد. مقام معظم رهبری

  • خانه
  • |
  • خبرهای مهم
  • |
  • گزارش معاون پژوهش حوزه‌های علمیه در دهمین هم اندیشی رؤسا و معاونین مراکز و واحدهای پژوهشی حوزوی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه/ دهمین هم اندیشی رؤسا و معاونین مراکز و واحدهای پژوهشی حوزوی با موضوع « بازسازی و آرایش جدید مراکز پژوهشی در راستای پاسخگویی به نیازها» در سالن اجتماعات مدرسه علمیه معصومیه(س) قم برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین مقیمی حاجی، معاون پژوهش حوزه های علمیه نیز در ابتدای این هم اندیشی ضمن تسلیت ایام سوگواری شهادت فاطمه زهرا سلام الله علیها و گرامیداشت هفته پژوهش، گزارشی از اهم موضوعات مطرح در هشتمین و نهمین هم اندیشی مدیران واحدهای پژوهشی و اقدامات مرتبط معاونت پژوهش حوزه‌های علمیه ارائه کرد.

وی در ابتدا به موضوع تقسیم کار پژوهشی و حمایت از پژوهش‌ها اشاره کرد و با بیان این که دبیرخانه حمایت از پژوهش‌های حوزوی، به سمت پژوهش‌های مهم و مورد نیاز نظام حرکت نموده، مزیت‌های نسبی مراکز را به صورت جدی مورد توجه قرار داده است.

معاون پژوهش حوزه‌های علمیه بر اهمیت حمایت از پژوهش‌های مهم و بنیادین نظام اسلامی تاکید کرد و ابراز داشت: معاونت پژوهشی با راه اندازی دبیرخانه حمایت از طرح های پژوهشی ۲۵ کمیته راه اندازی نموده، سعی نموده، اعضای آن از مراکز و گروه های مختلف پژوهشی باشند. هدفگذاری این کمیته ها پیگیری پژوهش های راهبردی و کاربردی است و محصول کار این کمیته ها در سال اخیر اولویت هایی است که استخراج شده است، نیازسنجی های میدانی از دستگاه های حاکمیتی و دولتی و رصدها و هم اندیشی های نخبگانی است تا هر پژوهش در مسیر مسائل نظام اسلامی قدم بردارد.

وی بحث انحصار حمایت در عناوین ابلاغی و لزوم حمایت از پژوهش های بنیادین را مورد توجه قرار داد و اذعان داشت: دبیرخانه حمایت از طرح های پژوهشی با هدف پاسخگویی به نیازهای عینی و کاربردی، ضمن تقسیم کار میان مراکز، حل مسائل نظام را هدفگذاری نموده است.
حجت الاسلام والمسلمین مقیمی حاجی در تبیین شرح اقدامات و اهم برنامه ها به یافته های نیازسنجی و رصد های میدانی دبیرخانه حمایت از طرح های پژوهی حوزه اشاره کرد و ابراز داشت: گروه های تخصصی با مدیریت شورای علمی، اولویت ها بازبینی شده ناظر به پاسخگویی به نیازهای جامعه به روزرسانی می شوند.
وی بر اهمیت اجرای طرح های نیازسنجی دانشی و استانی تاکید کرد و ابراز داشت: ردر عرصه نیازسنجی ها با رویکرد مسئله محوری، مبتنی بر نیازسنجی های صورت گرفته، تاکنون ۱۲ کتابچه مبتنی بر ۱۲ رشته علمی منتشر شده است.

معاون پژوهش حوزه های علمیه با تاکید بر این که سامانه تعاملی نیازسنجی به نشانی need.ismc.ir راه اندازی شده است، ابراز داشت: پژوهش های گروهی و استخراج پایان نامه ها از دیگر تاکیدات مطرح در هم اندیشی های پیشین بود، در مسیثر پژوهش های گروهی در قالب راه اندازی کانون ها تا کنون بیش از ۱۰۰۰ کانون تشکیل شده است.

وی به اهمیت حمایت از پژوهشگران در حوزه تصریح کرد و ابراز داشت: برای نخستین بار سامانه پژوهشگران در سامانه نجاح حوزه تاسیس شده، و برای بیش از ۵۸۰۰ نفر پرونده پژوهشی تشکیل و در کنار بخش پرونده آموزشی گنجانده شده است.

حجت الاسلام والمسلمین مقیمی حاجی ابلاغ و نهایی سازی سرباز پژوهشگر را از دیگر رویکردهای نوین دبیرخانه توصیف کرد و ابراز داشت: بازنگری آئین نامه رتبه بندی پژوهشگران حوزوی، دستور العمل اجرایی شناسی و ارزیابی رتبه بندی پژوهشگران، ماده واحده اعطای مدرک علمی به دارندگان مقالات علمی و … را تنها بخشی از اقدامات در حوزه حمایت از پژوهشگران است.

وی ظرفیت های سامانه پژوهشگران و فناوران کشور را مورد توجه قرار داد و ابراز داشت:آئین نامه حمایت از اعضای غیر هیئت علمی با استقبال از طرح های گروه معارف، در صورت تایید از خدمات این سامانه بهره مند خواهند شد.

معاون پژوهش حوزه های علمیه به تاسیس پژوهشکده مطالعات راهبردی در حوزه اشاره کرد و ابراز داشت: راه اندازی ستاد هوش مصنوعی و حمایت از رویکردهای پژوهشی ناظر به نیازهای فضای مجازی از جمله اقدامات معاونت پژوهش حوزه های علمیه است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *