بسم الله الرحمن الرحیم

پژوهش بایستی هم برای رسیدن به اوج قلّه‌ی علم و ایجاد مرجعیّت علمی و هم باید برای حلّ مسائل جاری کشور باشد. مقام معظم رهبری

  • خانه
  • |
  • خبرهای مهم
  • |
  • دبیر دبیرخانه حمایت از طرح های پژوهشی حوزه مطرح کرد: بررسی ۷ هزار پایان نامه در دبیرخانه حمایت از طرح های پژوهشی حوزه/ شناسایی بیش از ۳۰۰ اولویت پژوهشی مورد نیاز جامعه

حوزه/ دبیرخانه حمایت از طرح‌های پژوهشی مورد نیاز نظام و جامعه اسلامی به‌ منظور «پاسخ‌گویی به نیازهای نظام و جامعه اسلامی»، «ایجاد هم‌افزایی»، «جلوگیری از موازی‌کاری»، «صرفه‌جویی در منابع» و «ارائه هدفمند خدمات به پژوهشگران» از سال ۱۳۹۹ برای شناسایی اولویت‌ها شروع به فعالیت نموده و در سال ۱۴۰۰ حمایت از طرح‌های پژوهشی را آغاز کرده است.

حجت الاسلام محسن محمدی دبیر دبیرخانه حمایت از طرح های پژوهشی معاونت پژوهش حوزه های علمیه در گفت وگو با خبرگزاری حوزه به تشریح فعالیت های این دبیرخانه پرداخت و در معرفی آن گفت: دبیرخانه حمایت از طرح‌های پژوهشی مورد نیاز نظام و جامعه اسلامی به‌ منظور «پاسخ‌گویی به نیازهای نظام و جامعه اسلامی»، «ایجاد هم‌افزایی»، «جلوگیری از موازی‌کاری»، «صرفه‌جویی در منابع» و «ارائه هدفمند خدمات به پژوهشگران» از سال ۱۳۹۹ برای شناسایی اولویت‌ها شروع به فعالیت نموده و در سال ۱۴۰۰ حمایت از طرح‌های پژوهشی را آغاز کرده است.

وی در ادامه تشکیل گروه‌های علمی با حضور اساتید فرهیخته از مراکز مختلف در عموم رشته‌های علمی در ۲۸ گروه و تهیه و تدوین کتابچه اولویت های پژوهشی مورد نیاز نظام و جامعه اسلامی را از مهمترین فعالیت‌های این دبیرخانه بیان کرد.

حمایت از آثار پژوهشی

دبیر دبیرخانه حمایت از طرح های پژوهشی حوزه های علمیه گفت: گروه های علمی دبیرخانه با رصد میدانی از مراکز حاکمیتی و هم اندیشی علمی با حضور صاحب نظران، نسبت به تعیین اولویت‌های پژوهشی در هر گروه اقدام نمودند و بر این اساس، بیش از ۳۰۰ اولویت پژوهشی مورد نیاز جامعه، شناسایی شد که قابل ارائه به پژوهشگران حوزوی و انعقاد قرارداد پژوهشی است.

وی ادامه داد: گروه‌های علمی دبیرخانه حمایت با توجه به ۱۱ معیاری که ذیل معیار «اصلی و ضروری» توسط شورای علمی و به شرح ذیل تعیین و ابلاغ شده است، اولویت‌های پژوهشی را تعیین و آثار پژوهشی را مورد ارزیابی قرار می‌دهد.

معیار اصلی و ضروری، «پاسخ‌گویی به نیازهای حوزه، نظام اسلامی و جامعه اسلامی» عبارتند از :

نوآوری، تولید علم و گشایش مرزهای دانش؛

تحقق مطالبات مقام معظم رهبری؛ مانند: بیانیه گام دوم، الگوی اسلامی-ایرانی پیشرفت، سبک زندگی، تمدن نوین اسلامی، عدالت، آسیبهای اجتماعی، جمعیت و خانواده؛

پژوهشهایی که متولی و حامی خاصی ندارد؛

تأثیر حداکثری در عملیاتی و اجتماعی کردن تعالیم دینی؛

اولویتدهی مطالعات آسیبشناسانه، کاربردی و راهبردی؛

نیازهای پژوهشی ناظر به مناطق خاص؛

تأثیرگذاری در تولید علوم انسانی اسلامی؛

تأثیرگذاری در نظامسازی اسلامی؛

پاسخ به شبهات تهدیدکننده نظام اسلامی و باورهای دینی؛

نقد و پاسخگویی به جریانهای انحرافی و عرفانهای نوظهور؛

پاسخگویی به درخواستهای رسمی نهادهای نظام و حوزه.

حجت الاسلام محمدی گفت: از ابتدای فعالیت تا پایان آذر ۱۴۰۱، ۳۹۷۴ اثر به دبیرخانه ارسال شده است که ۷۸۲ مورد آن کتاب و ۲۲۸۲ مورد آن پایان نامه و ۹۲۱ مورد ان طرحنامه بوده است. در حال حاضر دبیرخانه ۲۱۷ قرارداد پژوهشی منعقد کرده است و از بیش از حدود ۱۵۰ جلد کتاب برای چاپ حمایت کرده است.

بررسی پایان نامه های حوزه و حمایت از آن

وی افزود: این دبیرخانه تنها مرجع بررسی و چاپ پایان نامه های حوزوی بوده و در همین راستا، در یک دوره ۸ ماهه در تلاشی کم‌نظیر تمامی پایان‌نامه های حوزوی که نسخه‌ای از آن‌ها موجود بود(حدود ۷ هزار عنوان) را در گروه‌های علمی دبیرخانه و بر اساس اولویت‌های اعلامی، بررسی نمود و افزون بر این، چاپ پایان نامه های برگزیده کتاب سال و جشنواره علامه حلی(ره) نیز به دبیرخانه حمایت سپرده شده است.

برقراری ارتباط محققان آزاد با مراکز پژوهشی و سازمان‌ها

حجت الاسلام محمدی به حمایت این دبیرخانه از پژوهشگران آزاد حوزوی اشاره کرد و گفت: پژوهشگران آزاد حوزوی نیز می‌توانند، به‌صورت مستقیم به دبیرخانه مراجعه نموده و نسبت به فعالیت پژوهشی اقدام کنند.

وی افزود: دبیرخانه جهت هم‌افزایی علمی و حمایت از محققان آزاد، با آنان ارتباط برقرار کرده و به حمایت از تولید و انتشار آثار آنان می پردازد، همچنین این دبیرخانه از آثار پژوهشی مراکز پژوهشی که در راستای پاسخگویی به نیازهای جامعه و نظام باشد، حمایت می کند.

دبیر دبیرخانه حمایت از طرح های پژوهشی حوزه های علمیه گفت: به جهت گستردگی فعالیت‌های دبیرخانه حمایت و برای مشاهده اولویت‌های پژوهشی گروه‌های علمی و گزارشات تفصیلی، می‌توان به کانال دبیرخانه حمایت در ایتا به آدرس: hdabirkhane@ مراجعه کرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *