حوزه/ مدیر مطالعات و برنامه ریزی پژوهشی های علمیه گفت: ما بیش از ۲۰ سنت اصیل پژوهشی را در تاریخ حوزههای علمیه بازشناسی کردهایم اعم از تقریر نویسی، تحریر نویسی، امالی نویسی، حاشیه نویسی، تقریظ نویسی، ردیه نویسی و … اما شیوههای جدید را هم فروگذار نکردهایم و یکی از مهمترین این شیوهها نظام «آموزش پژوهشمحور» است اگرچه در سوابق حوزههای علمیه خصوصا در مکتب حوزه سامرا نیز سوابق روشنی دارد.
به گزارش خبرگزاری حوزه، هفته پژوهش، رویداد مهمی در حوزه های علمیه و دیگر مراکز علمی در سراسر کشور است و فرصتی است برای بازخوانی عملکرد و کارنامه فعالیت دستگاهها و نهادهای علمی و پژوهشی. معاونت پژوهش حوزه های علمیه، عهده دار برگزاری این رویداد علمی و پژوهشی در حوزه ها است. به همین منظور سراغ حجت الاسلام و المسلمین ابوالفضل هادیمنش مدیر مطالعات و برنامه ریزی پژوهشی معاونت پژوهش حوزه های علمیه رفتیم تا در خصوص فعالیت های صورت گرفته و برنامه های آتی این مدیریت، گفت و گو کنیم که متن آن را در ادامه می خوانید:
بفرمایید که وظیفه اصلی مدیریت مطالعات و برنامه ریزی پژوهشی چیست؟
بسم الله الرحمن الرحیم.
ابتدا تبریک می گویم هفته پژوهش را به همه پژوهشگران ارجمند و اساتید گرانقدر و فضلا و طلاب و همه مراکز و مدارس و خدمتگزاران در ساحت پژوهش و تحقیق.
وظیفه اصلی مدیریت مطالعات و برنامهریزی پژوهشی، سیاستگذاری، برنامهریزی و ارزیابی مستمر نظام پژوهش و علمی سازی جریان پژوهش در حوزههای علمیه است. در واقع بخش مهمی از فعالیت این مدیریت، سیاستگذاری و جهتدهی به عرصه پژوهش و تولید خصوصا در حوزه علوم انسانی- اسلامی است. ما بر اساس این دو وظیفه اصلی که برعهده داریم، فعالیتهای متنوعی در معاونت پژوهش را انجام داده ایم یا در دست اقدام داریم.
ممکن است به برخی از مهمترین آنها اشاره ای کنید؟
یکی از چالشزاترین مباحث در حوزه مدیریت و برنامهریزی، تصمیمگیری درباره نوع و ماهیت پژوهش است. پرسش اصلی این است که درباره چه چیزی باید پژوهش شود و کدام موضوعات یا عنوان برای پژوهش ارزشمندتر است؟ نیازسنجی دانشی و تعیین اولویتهای پژوهشی با هدف تکمیل نظام موضوعات و شناسایی نیازها و اولویتهای پژوهشی در دانشهای اسلامی و حوزوی و هدایت پژوهشگران حقیقی و حقوقی اسلامی به سمت این نیازها از مهمترین اموری است که عهده دار آن هستیم. یعنی در یک کلمه، نیازسنجی و تعیین اولویتهای دانشهای اسلامی که در این مدیریت طراحی شده و در حال انجام است.
ما تاکنون ۱۰ مجموعه از این نیازسنجیها را منتشر کرده ایم. از سال ۱۳۹۹ نیازسنجی برای ۹ دانش دیگر هم آغاز شده که تعیین اولویتهای پژوهشی ۲ دانش تا پایان امسال ان شاء الله به یاری خدا منتشر خواهد شد و بقیه آنها را امید داریم تا پایان سال بعد نهایی کنیم و به انتشار برسانیم.
برای امسال نیز، دو نیازسنجی دیگر در نظر گرفته شده است که در دست اقدام است و پژوهشگران محترم حوزوی اعم از اساتید و طلاب می توانند نیازسنجیهای منتشر شده را در پایگاه اطلاعرسانی نیازها و اولویتهای پژوهشی در سامانه پیشخوان ملاحظه بفرمایند و بسته به تمایل و علاقه های علمی خودشان هر موضوعی را که خواستند انتخاب کنند و به پژوهش بپردازند.
آیا برای استان ها هم طرح یا برنامه ای در نظر دارید؟
بله. ما برای استانها یک طرح جامع در نظر گرفته ایم با عنوان طرح جامع نیازسنجی و تعیین اولویتهای پژوهشی استانها با این توضیح که مناطق و استانهای مختلف کشور با مسائل خاصی مواجهند که نیازمند پژوهشهای دینی است و نیازسنجیهای دانشی پاسخگوی آن نیازها نیست بنابراین ما به منظور سیاستگذاری و هدایت پژوهشهای دینی در استانها به سمت نیازهای واقعی هر استان، طرح نیازسنجی و تعیین اولویتهای پژوهشی هر استان را تهیه کرده ایم که فعلاً تا این لحظه که خدمت شما هستم، در ۱۶ استان شروع شده و ان شاءالله تا پایان سال بعد، نتیجه آن در همه استانها منتشر خواهد شد.
طرح دیگری که برای استان ها داریم، طرح جامع تدوین جغرافیای دینی – فرهنگی استانهاست. مستحضر هستید که هر منطقه جغرافیایی، دارای شرایط اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی و دارای معتقدات دینی- مذهبی، ارزشهای اجتماعی، و دارای باورها و آداب و رسوم مختلف هست. دستگاهها و نهادهای ذیربط اگر آشنایی کاملی نسبت به این ویژگیها و مختصات فرهنگی-دینی منطقه نداشته باشند، در برنامهریزی و سیاستگذاری برای گسترش یا اصلاح فرهنگ دینی آن منطقه دچار مشکل می شوند و یقینا در اموری مثل بودجه بندیهای دینی – فرهنگی، و تعامل با افراد منطقه و…، نیازمند به شناخت کافی از ظرفیتها و کمبودها و محرومیتهای منطقه هستند و باید بسترهای لازم برای ارتقای فرهنگی آن منطقه را بشناسند. حالا این شناخت دستگاههای متصدی امر دین و فرهنگ از جغرافیای دینی – فرهنگی هر منطقه جغرافیایی، علاوه بر هدفمندی در برنامهریزی های فرهنگی و دینی، زمینهساز شناخت نقاط قوت و ضعف منطقه و توجه به محرومیتها و کاستیهای آن هم خواهد شد.
بر همین اساس، ما در این مدیریت، طرح جامع ترسیم جغرافیای دینی فرهنگی استانها را با ظرفیت معاونتهای پژوهشی در استانها را پی میگیریم.
چه طرحی برای آینده پژوهش در حوزههای علمیه دارد؟
بسیار سوال هوشمندانهای است. به نظر من بهترین طراحی و برنامهریزی، برنامهریزیای است که بر پایهی آینده پژوهی برای رسیدن به یک نقشه جامع برای تعین یک مسیر در آینده باشد. بسیاری از طرحها و برنامهها، حالنگر و دور از نگاه جامعنگری و آیندهنگری است. پژوهش یک حرکت نو به نو، فزاینده و رو به رشد و توسعه است. اگر ما برای فردا، طرحی نداشته باشیم و با سرعت تغییرات علمی و پیشرفتهای آن، همگام نباشیم،یقیناً در آینده نزدیک دچار رکود و رخوت خواهیم شد.
به همین منظور تنظیم نقشه جامع علمی حوزه، در دستور کار معاونت پژوهش قرار دارد که با نگاه موشکافانه و دقیق معاون محترم پژوهش حوزههای علمیه، و هم افزایی و هم فکری اساتید و فضلای معزز حوزه در این مدیریت در حال تنظیم و نهایی شدن است. باید اذعان کنیم که ترسیمی کامل از چگونگی جهتبخشی به تلاشهای متنوع و متکثر در وضعیت موجود در راستای فعالسازی ظرفیتهای تراث اسلامی و پاسخگویی فعال به نیازهای جامعه بشری در راستای دستیابی به تمدن نوین اسلامی و زمینهسازی حکومت عدل مهدوی است که این امر، جز با همافزایی و هماندیشی اساتید معظم و فضلای حوزه علمیه دستیافتنی نیست.
معاونت پژوهش در این طرح به دنبال تعیین جهت حرکت علمی و پژوهشی حوزههای علمیه و مراکز تولید علوم اسلامی، در راستای پاسخگویی به نیازها و مسائل جامعه است. بنابراین راهی جز تنظیم یک سند جامع چشم انداز برای آینده علمی حوزهها وجود ندارد. تا کنون ویرایش نخست این طرح نهایی شده و برای فضلا و تصمیم سازان حوزوی ارسال شده و باز هم در پی هم اندیشی بیشتر هستیم.
در راستای پاسخ به سوال جنابعالی، خدمتتان عرض می کنم خدمت دیگری که در راستای گفتمان سازی برای آینده علمی حوزهای علمیه داریم دستیابی به الگویی مناسب و مطلوب از نظام اندیشه اسلامی است که بهترین راه برای رسیدن به آن، مراجعه به آثار اسلامشناسان و طراحان اصیل نظام اسلامی است که عمر پربرکت خود و مجاهدتهای علمی خود در را در مسیر تدقیق در علوم اسلامی قرار دادهاند، و امروز ما هر چه داریم ثمره مجاهدت علمی ایشان برای رسیدن به نظام اندیشه اسلامی است که با روش اجتهادی خود، آن را کشف و تبیین کردهاند و امروز آن را برای ما به یادگار گذاشتهاند. اما این مسیر، همیشه فراراه حوزههای علمیه باز است و اندیشمندان حوزوی معاصر هم، با مبانی محکم و بهرهگیری از روشهای مختلف و متناسب با اوضاع فکری و فرهنگی جامعه اسلامی، نظامی منسجم از مفاهیم و گزارههای اسلامی را ارائه دادهاند که در عرصهی این اندیشههای نظام یافته، دیدگاههای امامین انقلاب اسلامی، امام راحل عظیم الشأن ما(ره) و مقام معظم رهبری از رفعت و جایگاه ویژهای برخوردار هست.
حالا با این نگاه، کتاب «درآمدی بر نظام اندیشه اسلامی» بر اساس اندیشههای امامین انقلاب اسلامی، تدوین شده و برای عموم طلاب حوزههای علمیه و از جمله، شرکتکنندگان در دورههای آموزشی و تربیتی «نظام جامع اندیشه اسلامی» نگارش پیدا کرده و با همکاری معاونت تهذیب حوزههای علمیه منتشر شده است.
از بین این طرحها و برنامههایی که در دست اقدام دارید، کدام یک را مثمر میدانید؟
ببینید همه طرحها و برنامههای این مدیریت در سطح خود، مفید و به تعبیر جنابعالی مثمر هست ان شاءالله. هر چند برای دسترسی کامل به برخی از آن، زمان لازم هست. ما به دنبال حفظ بلکه احیای سنتهای پژوهشی حوزه هستیم و این سنتها برای ما جزو تراث فرهنگی محسوب می شود و قرنها عقبه تاریخی دارد. ما به دنبال حفظ و صیانت از این سنتهای ارزشمند، افتخارآمیز و بیبدیل هستیم که به نحوی مایه مباهات حوزههای علمیه حتی در جامعه علمی جهانی است و امروز حتی در دانشگاههای اروپا این سنتها مورد بررسی قرار گرفته و موفقیت این الگوهای آموزشی و پژوهشی اصیل حوزوی مورد تحسین آنها نیز قرار گرفته است.
ما بیش از ۲۰ سنت اصیل پژوهشی را در تاریخ حوزههای علمیه بازشناسی کردهایم اعم از تقریر نویسی، تحریر نویسی، امالی نویسی، حاشیه نویسی، تقریظ نویسی، ردیه نویسی و … که در این مجال اندک، جا برای توضیح آن نیست و یقیناً این سنتها برای مخاطبان، نامهایی آشناست. اما شیوههای جدید را هم فروگذار نکردهایم و یکی از مهمترین این شیوهها نظام «آموزش پژوهشمحور» است اگرچه در سوابق حوزههای علمیه خصوصا در مکتب حوزه سامرا نیز سوابق روشنی دارد.
ببینید، ایجاد روحیه خلاق در طلبهها و تربیت یک نسل پژوهشگر، از مهمترین اهداف نظام تعلیموتربیت حوزه است. رسیدن به این مهم نیازمند یک بستر مناسب است که در آن، استاد انگیزه کافی برای هدایت روند تحصیلی طلبه بهسوی فعالیتهای پژوهشی دارد و جریان آموزش را در مدار پایینترین سطح آموزشی، یعنی سطح دانش و محفوظات صرف، قرار نمیدهد. چون یکی از آسیبهای بارز مراکز علمی که دامن حوزههای علمیه را هم تا حدودی فرا گرفته، تأکید آموزش حافظهمحور و صرفاً انتقال دادههای علمی از استاد به شاگرد است. نتیجه این کار، انتزاعی شدن آموزش میشود. در واقع بدون اینکه کاربردها و کارکردهای آموزش علوم نهادینه شود، صرفاً دادههایی توسط استاد به دانش پذیر خود منتقل میشود. بر همین اساس، معاونت پژوهش طرح آموزش پژوهش محور را جزئی از برنامههای تحولی خود قرار داده که از مصوبات شورای محترم عالی حوزه نیز هست و ما با تمام قوا آن را دنبال میکنیم.
از دیگر برنامههای مطالعاتی و برنامه ریزی این مدیریت چیست؟
از جمله فعالیتهای دیرپای این مدیریت، تولید و انتشار مجله «پژوهش و حوزه» هست که به طور حتم با نام آن آشنا هستید و چندین و چند سال است که از انتشار نخستین شماره آن میگذرد. موضوع این دو فصلنامه، پژوهش پژوهی و علم پژوهی در علوم انسانی – اسلامی است که با هدف گفتمانسازی و مدیریت پژوهش و تولید علم در علوم اسلامی و انسانی، تولید میشود. تا کنون ۴۱ شماره از این نشریه با بیش از ۲۲۰ مقاله علمی منتشر شده است.
یکی دیگر از برنامههای ما ارائه الگوی سیر مطالعاتی علوم انسانی- اسلامی است که این پروژه به دنبال طراحی اصول، سیاستها و چهارچوبی برای ارائه برنامه سیر مطالعاتی در دانشهای مختلف انسانی – اسلامی برای آشنایی طلاب با علوم انسانی اسلامی به صورت خودخوان است. این طرح را ما با همکاری و حمایت دبیرخانه حمایت از پژوهشهای حوزوی در بیش از ۲۰ دانش شروع کردهایم که تا پایان سال آتی، به یاری خداوند سیر مطالعاتی تمامی دانشها توسط اساتید و فرهیختگان هر رشته، در سطوح مختلف مطالعاتی منتشر خواهد شد ان شاءالله.
برگزاری جشنوارهها و فراخوانها هم در دستور کار ما قرار دارد. این مدیریت با هدف تقویت نشاط علمی، و گسترش روحیه تحقیق و پژوهش بین طلاب و پژوهشگران در همه سطوح و همچنین ترغیب به تحقیقات تخصصی در قالب کتاب، پایاننامه و مقالات علمی، اقدام به راهاندازی سه فراخوان و جشنواره داشته است فرخوان «ایدهپردازی در ارتقا انگیزش پژوهشی طلاب»، فراخوان «ایده آموزش پژوهش محور» و جشنواره «آثار پژوهشی کارمندان مرکز مدیریت حوزههای علمیه» از جمله فعالیتهای ماست و ما در این سه جشنواره حتی برای برای کارکنان مرکز مدیریت هم سهمی قائل هستیم و معتقدیم که کارکنان مرکز مدیریت در سف و ستاد هم باید برای پژوهش تشویق شوند.