در ابتدای این جلسه حجت الاسلام و المسلمین رضایی مهر به ارائه گزارشی از تاریخچه تأسیس این مرکز پرداخت، وی در این باره اظهار داشت: مرکز مطالعات و پاسخ گویی به شبهات حوزه علمیه قم در سال 1387 براساس مصوبه شورای علمی مرکز مطالعات و پژوهش های فرهنگی تشکیل و دو سال بعد به مرکز مطالعات و پاسخ گویی به شبهات تغییر نام داد.
وی ادامه داد: پس از دیدار گروه های علمی و اعضای مرکز با مقام معظم رهبری و تایید و تشویق معظم له مبنی بر ادامه کار و اهتمام به بحث پاسخ گویی به شبهات روز جامعه و تحقیق و شبهه یابی، باعث شد کل مجموعه با توان بیش از پیش در این راه گام بردارد.
رئیس مرکز مطالعات و پاسخ گویی به شبهات حوزه علمیه قم در ادامه گزارشی از فعالیت های این مرکز ارائه کرد و ابراز داشت: از جمله فعالیت های این مرکز؛ برگزاری نشست های نقد و پاسخ گویی است که هم اکنون به استانها واگذار شده و در قم به امور محتوایی پرداخته می شود و ماحصل آن از طریق CD، کتاب و سایت اطلاع رسانی مرکز در اختیار پژوهشگران و عموم کاربران قرار می گیرد.
حجت الاسلام رضایی مهر افزود: در این راستا پس از شبهه یابی و شبهه شناسی و طبقه بندی آنها، در 8 گروه علمی توسط کارشناسان ذبده پاسخ داده می شود.
وی در ادامه اضافه کرد: در بخش شبهات مطرح شده در مطبوعات نیز فعالیت گسترده ای در این مرکز صورت گرفته است.
در ادامه این جلسه حجت الاسلام و المسلمین میرمعزی معاون پژوهش حوزه های علمیه با قدردانی از اقدامات صورت گرفته در این مرکز خواستار ارائه طرحی جهت تاسیس یک رشته درسی و یا چند واحد درسی در حوزه های علمیه شد.
وی در ادامه به بیان راهکارهایی جهت بهبود وضعیت این مرکز پرداخت و اظهار داشت: جهت افزایش کارایی این مرکز لازم است ابتدا صفی یا ستادی بودن فعالیت های مرکز تبیین شده و مسیر شبهه یابی و پاسخ گویی به شبهات نیز کاملا مشخص شود که این کار از سه طریق امکان پذیر است:
1. ارائه شبهات یافت شده در سطح پژوهشکده ها و مراکز پژوهشی قوی و سپس جمع آوری پاسخ های داده شده و اطلاع رسانی آنها از سوی مرکز
2. ایجاد گروه های تخصصی در مراکز که کل کار شبهه یابی و پاسخ به آن از ابتدا تا انتها را انجام دهند.
حجت الاسلام و المسلمین میرمعزی در ادامه اضافه کرد: البته تشخیص اینکه کدام یک به نفع نظام ساختاری و اداری مرکز پاسخگویی به شبهات است و نیازهای جامعه را بهتر می تواند مرتفع کند نیاز به کار کارشناسی دارد.
معاون پژوهش حوزه های علمیه افزایش توان علمی و اجرایی این مرکز را زمینه ساز ایجاد پژوهشگاه پاسخ گویی دانست و متذکر شد: به نظر می رسد می توان با یک اولویت گذاری و کارسنجی مناسب در راستای شرح وظایف مرکز مدیریت حوزه های علمیه در ساختار موجود، این مرکز قابلیت ارتقا به یک پژوهشگاه پاسخ گویی به شبهات را نیز خواهد داشت.