به گزارش اداره اطلاع رسانی معاونت پژوهش حوزه؛ حجت الاسلام اسماعیل محمدی با ارزیابی وضعیت پژوهش در حوزه های علمیه اظهار داشت: به طور کلی درباره مثبت یا منفی بودن وضعیت پژوهش در حوزه نمی توان اظهار نظر کرد و به همه پژوهش ها از یک زاویه نمی توان نگاه کرد، زیرا اگر بگوییم روند پژوهش در حوزه های علمیه خیلی خوب است پس پاره ای از کاستی ها چه می شود و اگر بگوییم روند خوبی نیست پژوهش های خوب و ارزشمند نادیده گرفته می شود.
پژوهشگر علوم اسلامی در ادامه با اشاره به مهمترین آسیب های پژوهش در حوزه دین عنوان داشت: مشکلات زیادی در این مورد وجود دارد ولی از مهمترین آنها ورود افراد غیرخبره در حوزه پژوهش های دینی است و همچنین ورود پژوهشکده ها و مراکز پژوهشی به حوزه های پژوهش تک نگاری و البته غافل شدن از پژوهش های مهم و مورد نیاز که از توان یک یا چند پژوهشگر به تنهایی ساخته نیست از جمله مواردی است که پژوهش های حوزوی را با چالش جدی روبه رو کرده است.
وی ادامه داد: تبدیل شدن مراکز پژوهشی به مراکز انتشاراتی نیز آسیب مهمی است به این معنا که پژوهشگاه ها، راحت طلب شده و به جای آن که خود پژوهی را آغاز و به سرانجام برسند، تک نگاری و آثار رسیده از دیگران را به نام خود منتشر می سازند و در عمل جانشین مراکز انتشاراتی می شوند.
حجت الاسلام محمدی در بخش دیگری از سخنان خود به آسیب تکرار، دوباره کاری و پژوهش های موازی در پژوهش های حوزه اشاره کرد و عنوان داشت: واقعیت این است که پژوهشگران و پژوهشگاه های توانمندی در حوزه وجود دارد که باید برای تأمین نیازهای حاکمیت از دستگاه های بزرگ کشور که بودجه های کلانی را در اختیار دارند استمداد بطلبند و نیازهای خود را برطرف سازند تا کارهای علمی فاخری از جامعه حوزوی به دست بیاید.
وی به لزوم ارتقای تولیدات پژوهشی در حوزه اشاره کرد و به ارائه راهکارهایی در این زمینه پرداخت و عنوان داشت: نقد و بررسی تولیدات پژوهشی با رویکرد رسانه ای به عنوان یک اقدام بازدارنده برای مانع شدن از تولیدات ضعیف، تولید و انتشار نشریه نمایه پژوهشی، تقویت و توسعه کتابخانه های تخصصی و حمایت از پژوهشگران و آثار پژوهشی از جمله کارهایی است که می توان برای ارتقای سطح فعالیت های پژوهشی صورت داد.
پژوهشگر علوم اسلامی ادامه داد: برپایی مستمر جلسات نقد و بررسی از سوی مراکز پژوهشی و حمایت معاونت پژوهشی حوزه از این جلسات، تقویت سامانه های معرفی پژوهشگران و مراکز پژوهشی، اختصاص امتیاز به کارهای پژوهشی حوزویان از سوی معاونت پژوهش و ایجاد سامانه جامع پژوهش نیز راه کارهای دیگری برای ارتقای پژوهش های حوزوی به شمار می رود.