بسم الله الرحمن الرحیم

پژوهش بایستی هم برای رسیدن به اوج قلّه‌ی علم و ایجاد مرجعیّت علمی و هم باید برای حلّ مسائل جاری کشور باشد. مقام معظم رهبری

به گزارش اداره اطلاع رسانی معاونت پژوهش حوزه؛ حجت الاسلام علی جلائیان اکبرنیا مدیر پژوهش دانشگاه علوم اسلامی رضوی در نشست علمی پژوهشگران موفق حوزه علمیه خراسان، به راهبردها و راهکارهای پژوهش محور کردن دروس حوزوی پرداخت و گفت: طلاب در بحث پژوهش و تحقیق به استاد تکیه نکنند.

وی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب نسبت به امر پژوهش تأکید کرده اند، خاطرنشان کرد: ایشان می فرمایند اگر پژوهش نباشد؛ نتیجه اش یک جا ایستادن، در جا زدن و با دنیای پیرامون خود به تدریج بیگانه تر شدن است.

مدیر پژوهش دانشگاه علوم اسلامی رضوی تصریح کرد: پیشرفت علمی بدون تحقیق امکان ندارد و تجربه ثابت کرده تا تحقیق و پژوهش انجام نگیرد کار تدریس به نتیجه و ثمر نخواهد رسید.

حجت الاسلام جلائیان آموختن و پاسخ دادن به مجهولات همراه با تجربه را معنای آموزش پژوهش محور دانست و افزود: هدف آموزش پژوهش محور در نظام آموزشی حوزه علمیه خراسان، آموزشی فعال و مولد است که به تدریج، زمینه و بسترهای خلاقیت و اجتهاد را در طلاب مستعد ایجاد می‌کند.

وی هدف بعدی این آموزش را، ایجاد تفکر انتقادی و مسأله محور و نیز آزاد اندیشانه و نوآورانه دانست و خاطرنشان کرد: تکامل منهج و روش اجتهادی باید در میان طلاب مستعد و رساندن آنان به مقام تولید علم نهادینه شود.

مدیر پژوهش دانشگاه رضوی خطاب به طلاب این مدرسه، گفت: طلاب در بحث پژوهش و تحقیق به استاد تکیه نکنند و اینکه هر چه استاد گفته را ملاک پژوهش خود قرار ندهند بلکه باید فراتر از سخن استاد در پژوهش عمل کنند.

حجت الاسلام جلائیان تاکید کرد: یک طلبه برای یک تحقیق موفق باید فکر کرده و در مسیر حل مساله قرار بگیرد و احساس کند گمشده‌ای دارد تا بتواند قدرت سوال و پاسخ به آن را طرح کند.

مدیر پژوهش دانشگاه علوم رضوی با تاکید بر اینکه یک طلبه برای یک تحقیق و پژوهش موفق نباید به آنچه دیگران گفته اند اکتفا کند، تصریح کرد: یک طلبه باید نقشه هر علم را بداند و فهرست هرکتاب را پیش از شروع به آموزش شناسایی و پایه های اصلی و مسائل مهم و اساسی هر علم را بداند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *