حجت الاسلام والمسلمین مازنی تصریح کرد: بخشی از برنامهها مربوط به اجرای ماده واحده آموزش مهارتهای پژوهشی اساتید است که چندسالی درحال اجرا است. ازجمله فعالیتی که برای این اساتید در نظر گرفته شده است این است که پس از شرکت در دوره مجازی یا خودخوان و حضور در آزمون، یک مقاله علمی با رعایت اصول پژوهشی تدوین نمایند. البته جزئیات این برنامه ابلاغ شده است.
وی گفت: معاونین پژوهش استانها میتواند با استفاده از ظرفیتهای موجود در آموزشهای مجازی و استفاده از نرمافزارهایی همچون اسکای روم، روبیکا و امثالهم، نسبت به برگزاری کارگاههای مهارتی برای اساتید، اقدام نمایند.
ایشان بخش دیگر از برنامههای پژوهشی اساتید را آموزش پژوهش و هدایت و راهنمایی فعالیتهای پژوهش طلاب واحدهای آموزشی برشمرد و بیان کرد: در این خصوص انتظار میرود معاونت پژوهش استان با همکاری معاونت آموزش استان و با استناد به دستورالعمل معاونت محترم آموزش حوزههای علمیه، برخی دیگر از برنامههای پژوهشی مربوط به اساتید را با استفاده از ظرفیت فضای مجازی و اجرای غیرحضوری، مدیریت کند و مانع از رها شدن و تعطیلی آن گردد.
فعالیتهایی نظیر:
1 . هدایت انجام تحقیقات و پژوهشهای کلاسی طلاب؛ (موضوع شیوهنامه اختصاص 5 نمره به فعالیتهای پژوهشی طلاب)؛
2 آموزش مهارتهای پژوهشی به طلاب در فضای مجازی؛(توسط اساتید مورد تایید معاونت پژوهش حوزههای علمیه به صورت برخط (آنلاین ) و با استفاده از نرم افزارهای موجود)؛
3 هدایت کانون های علمی طلاب؛ (با تشکیل گروه مربوط به کانون در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی )؛
4 هدایت طلاب در انجام تحقیقات و تدوین مقاله جهت ارائه به دوازدهمین دوره جشنواره علامه حلی (ره) در سال آینده؛
5 همکاری با معاونت پژوهش مدرسه در تولید نشریه علمی مدرسه؛
6 برگزاری گفتمانهای علمی و پژوهشی با طلاب و پاسخگویی به سئوالات و شبهات آنان؛
7 تهیه و پیشنهاد عناوین و موضوعات پژوهشی جهت فعالیت تحقیقی طلاب.
مدیر ترویج پژوهش حوزههای علمیه، انجام فعالیتهای پژوهشی و تحقیقی توسط استاد جهت ارائه به نشریات، جشنوارهها و همایشات علمی را به بعنوان بخش سوم برنامههای پژوهشی ویژه اساتید برشمرد که به منظور تقویت پژوهشی اساتید محترم و ارائه تولیدات علمی تدارک شده است.
وی اظهار داشت: در این راستا معاونت پژوهش استان میتواند ضمن توجیه مناسب اساتید، از ظرفیت قانونی«دستورالعمل بکارگیری اساتید و نحوه پرداخت مساعدت ماهیانه آنان در زمان تعطیلی مدارس علمیه به علت بیماری ویروس کرونا» ابلاغی معاونت آموزش حوزه های علمیه، در جهت تشویق و فعال نمودن اساتید در انجام فعالیتهای پژوهشی و تحقیقی، استفاده نماید.
برخی از مصادیق فعالیتهای پژوهشی اساتید در این بخش هم عبارتند از:
1. تدوین پایاننامه و رساله علمی توسط اساتیدی که هنوز موفق به تدوین پایاننامه و رساله خویش نشدهاند؛
2. آغاز و انجام سیر مطالعات علمی وپژوهشی مرتبط با واحد درسی خود؛
3. تهیه وتولید نرم افزار آموزشی و یا پژوهشی؛
4. تألیف کتاب و مقاله آزاد بویژه در زمینه تبیین وتحلیل بیانیه گام دوم انقلاب و سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت؛
5. تشکیل گروههای پژوهشی اساتید و انجام یک فعالیت علمی –پژوهشی گروهی و مشترک اعم ازمقاله یا کتاب در فضای مجازی.
حجت الاسلام والمسلمین مازنی تصریح کرد: یکی از ظرفیتهایی که در دور جدید مدیریت ایجاد شده است شورای پژوهش استانی است که انتظار میرود معاونت پژوهش استان نسبت به برگزاری جلسات کاری و اداری مورد نیاز از طریق فضای مجازی از ظرفیت این شورای استفاده کند و جلسات شورای پژوهش را برگزار نماید.
وی در ادامه تاکید کرد: فرصت تعطیلی موجود، زمان مناسبی برای انجام فعالیت تحقیقی و پژوهشی طلاب جهت ارائه به جشنواره علامه حلی (ره) می باشد. امیدواریم طلاب محترم با تولید مقاله در این جشنواره شرکت مؤثری داشته باشند.
ایشان پرسش سال حوزه (که توسط مدیر محترم حوزههای علمیه به مناسبت آغاز سال تحصیلی مطرح شده است.) را از جمله موضوعات پیشنهادی برای فعالیت تحقیقی و پژوهشی طلاب و اساتید برشمرد.
حجت الاسلام والمسلمین مازنی گفت: انتظار میرود مدیریتهای استانی و مدارس علمیه درخصوص نحوه و موضوعات برگزاری جلسات و برنامههای پژوهشی مجازی از ظرفیت شورای پژوهش استانی وگروههای علمی تربیتی واحدهای آموزشی استفاده نمایند.
مدیر ترویج پژوهش حوزههای علمیهیادآور شد: همکاران ما در بخش آموزش پژوهش مدیریت ترویج پژوهش از 7 فرودین ماه به بعد پاسخگوی معاونین محترم پژوهش استانی در راستای انجام هماهنگی لازم جهت اجرای برنامههای دانشافزایی پژوهشی ویژه اساتید میباشند.