بسم الله الرحمن الرحیم

پژوهش بایستی هم برای رسیدن به اوج قلّه‌ی علم و ایجاد مرجعیّت علمی و هم باید برای حلّ مسائل جاری کشور باشد. مقام معظم رهبری

قائم مقام مدیر حوزه‌های علمیه در امور شهرستان‌ها با بیان اینکه طبق فرموده امام صادق(ع) «فقیه عالِم و ورع» اولین شخصیتی که نقش محوری در جامعه بشری دارد، گفت: این حکمرانی اسلامی با نقش محوری یک فقیه عالمِ ورع از امتیازات حاکمیت نظام جمهوری اسلامی است که امام(ره) احیاگر این فرهنگ است.

وی گفت: امام صادق(ع) فرمودند: «لا يَستَغني أهلُ كُلِّ بَلَدٍ عَن ثَلاثَةٍ – يَفزَعُ إلَيهِم فِي أمرِ دُنياهُم وآخِرَتِهِم، فَإِن عَدِموا ذلِكَ كانوا هَمَجاً: فَقيهٍ عالِمٍ وَرِعٍ، و أميرٍ خَيِّرٍ مُطاعٍ، و طَبيبٍ بَصيرٍ ثِقَةٍ»: مردم هيچ آبادى‏ از سه گروه، بى‏ نياز نيستند كه در كار دنيا و آخرت خويش به ايشان پناه بَرَند و چون آنان را نداشته باشند، شوربخت باشند: فقيه دانا و پرهيزگار، امير نيكوكار و فرمان‏روا، و طبيب آگاه و مورد اعتماد. طبق این سخن، جوامع بشری بر سه محور کلیدی استوار هستند. اگر این سه محور، نقش خود را در جامعه بشری از دست بدهند، امام(ع) می‌فرماید: «کانوا همجا» یک جامعه بی‌اثر، بی خاصیت می‌شوند. چنین جامعه‌ای نمی‌تواند موفق باشد.

وی ادامه داد: طبق فرموده امام «فقیه عالِم و ورع» اولین شخصیتی که نقش محوری در جامعه بشری دارد. فرمودند فقیه عالم و باتقوی، نه فقیه مطلق؛ بلکه فقیهی که زمان خود را بشناسد، موقعیت اجتماعی مردم را بشناسد. عرصه بین الملل را بشناسد. این همان ولایت فقیهی است که احیاگر آن، امام راحل است و یعنی نقش محوری فقیه و فقها در حکمرانی اسلامی. این نقش وقتی درست بنیان گذاری شود، آثار آن را می‌بینید. 

فرخ فال ادامه داد: خوزستان به عنوان یک استان سمبل در دفاع از اسلام و انقلاب، در تمام دوران‌ها با فعال بودن این نقش در همه صحنه‌ها چه در دفاع مقدس، مسائل اجتماعی و … پیروز بوده است. این جامعه درست هدایت شد و این به خاطر محوریت عالم فقیه ورع در این نظام است؛ یعنی فقیه اثرگذار؛ فقیهی که از رزمنده و عموم مردم و همه اقشار بر این محور در چرخش صحیح قرار گرفته‌اند. هر چه جامعه بزرگتر باشد، نقش محوری این ولایت مهم‌تر است.

قائم مقام مدیر حوزه‌های علمیه در امور استان‌ها گفت: این حکمرانی اسلامی با نقش محوری یک فقیه عالمِ ورع از امتیازات حاکمیت نظام جمهوری اسلامی است که امام(ره) احیاگر این فرهنگ است. مسیر نورانی که امام ترسیم کرد، در حال حاضر توسط خلف صالح امام با حمایت مراجع برجسته این مرزبوم، طی می‌شود.

وی با اشاره به جریان داعش به عنوان تهدیدی برای اسلام ناب گفت: این توطئه با هشیاری ولایت و با استعانت از فرهنگی که امام پایه‌گذاری کرد و همدلی فقهای این مرز و بوم، نقش بر آب شد. شهید سردار سلیمانی کاری در جهان اسلام کرد که دشمن را برای همیشه زمین‌گیر کرد. امروز موجودیت خودشان با تصویب دولت رسمی فلسطین به خطر افتاده است. اینها برکات حاکمیت ولایت و محوریت فقها در این جامعه است.

فرخ فال گفت: امروز تمام موفقیت‌های شما در سایه نظام اسلامی اتفاق می‌افتد. قبل از نهضت امام، دشمن، این کشور را به عنوان ژاندارم خلیج و بزرگترین حامی صهیونیسم قرار داده بود. منافع استکبار، منافع صهونیسم توسط این ژاندارم خلیج باید تأمین می‌شد و دین را افیون جامعه معرفی می‌کردند. قدر امروز را بدانید. امروز به برکت این نظام، اکثر فضلای ما دست به قلم هستند. 

وی خاطرنشان کرد: جهادی که آیت الله جزایری در استان آغاز کردند امروز به ثمر نشسته است. این پژوهش‌ها به برکت همین خدمات است. باید قدردان این نظام و بزرگانمان باشیم که این حوزه را در کوران دفاع مقدس حفظ کردند و ذره ای کوتاه نیامدند. 

همچنین،آیت‌الله سیدمحمدعلی موسوی‌جزایری، زعیم حوزه‌های علمیه خوزستان در این برنامه، یاد شهدای خدمت را گرامیداشت و گفت: رئیس جمهور شهید با آغوش باز از پیشنهادها استقبال می‌کردند. احساس می‌کردیم او از ما است و ما از او هستیم. بسیار متواضع، مهربان، مودب و فعال بود. این سید شب و روز نداشت. چه داخل کشور و چه خارج از آن.

وی اظهار کرد: یکی از برنامه‌های او فعال‌سازی کارخانه‌های تعطیل و بی رمق بود. شخصا پیگیری می‌کرد. برخی از این‌ها، کارخانه‌جات عظیمی بودند که بیست هزار کارگر داشتند و از کار افتادن آنها ضربه‌ بزرگی به پیکره ملت وارد کرده بود. از جلمه شرکت نیشکر هفت تپه که ورشکست شده بود و ایشان آمدند و برنامه ریزی دقیق و عاقلانه کردند و به چرخه تولید بازگرداندند. کارخانه‌جات دیگر هم همین طور که وضعیت نابسامانی داشتند و ایشان آنها را به چرخه تولید بازگرداند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *