نگاه شما در حوزههای علمیه خواهران در رابطه با پژوهش چیست؟
با عنایت به فرمایش مقام معظم رهبری مدظله العالی که، حوزه علمیه پشتوانه پژوهشی و دینی نظام در حوزه عقیدتی است و همچنین تأکیدات مکرر ایشان در خصوص لزوم تولید علم، حوزه علمیه خواهران خود را موظف میداند تا برای خدمت به نظام مقدس جمهوری اسلامی و پاسخگویی به شبهات عدیده بدخواهان دین و نظام، مقوله پژوهش را به عنوان ثمره مبارک حوزه، در کنار فعالیتهای فرهنگی و تبلیغی بداند و از اینرو برآنیم تا سمتوسوی تمامی برنامههای حوزه به سمت تربیت طلابی پژوهشگر باشد.
حوزه علمیه خواهران معتقد است که موفقیت طلبه در هر یک از عرصههای موجود از تبلیغ، تدریس، تألیف و… مستلزم داشتن روحیه پژوهشگری و توانایی تحقیق و پژوهش است.
به همین خاطر خدمت به پژوهش را خدمت به «حوزه» میدانیم و از هیچ تلاشی در این مسیر فروگذاری نخواهیم کرد. پرواضح است که رسیدن به این هدف والا یعنی «هر طلبه؛ یک پژوهشگر» پیمودن مسیری طولانی را میطلبد که ما با توکل به خداوند بزرگ با گامهایی استوار طیّ این مسیر را آغاز نمودهایم.
به نظر شما سطح کیفی پژوهشهایی که امروزه در میان طلاب خواهر در حال انجام است در مقایسه با گذشته چگونه است؟
وقتی به انواع عرصهها وگرایشهای پژوهشی موجود در فراخوانهایی همچون جشنواره علامه حلی(ره) و موفقیت طلاب خواهر در آنها مینگریم، به خوبی، رشد و توسعه فرهنگ پژوهش در حوزه خواهران و رسیدن به خودباوری نسبی را در بین خواهران طلبه شاهد هستیم.
ورود طلاب خواهر به عرصه تألیف کتاب و مقاله در کنار تحقیقات پایانی و پایاننامهها و موفقیت ایشان، نشان از رشد قابل توجه بانوان طلبه از نظر کمی وکیفی در پژوهش دارد که با داشتن چشمانداز مشخص و برنامهریزی مدوّن و حمایت جدّیتر از ایشان، شاهد موفقیت روزافزون ایشان در این عرصه خواهیم بود.
جشنواره علامه حلی(ره) را با توجه به اهداف آن چگونه ارزیابی میکنید؟
بدیهی است که وجود عرصههای رقابت سالم بین پژوهشگران، افزون بر عرضه آثار پژوهشی محققین حوزوی به جامعه علمی، باعث ایجاد تحرک و نشاط بیشتر در بین ایشان نیز میگردد.
جشنواره علامه حلی(ره) در طول برگزاری پنج دوره خود، نقش بسزایی در شناسایی، معرفی و تشویق محققین جوان حوزوی و ایجاد فضایی بانشاط برای جوانان حوزه ایفاء نموده است.
آنچه در این زمان ضروری است، آسیبشناسی کارشناسانهای است که باید توسط صاحبنظران به عمل آید تا ضمن تقویت نقاط قوت، به دنبال رفع نقاط ضعف باشیم تا شاهد تأثیرگذاری بیشتر جشنواره در سالهای آینده باشیم.
اما توجه به نکات زیر میتواند بر غنای جشنواره بیفزاید:
ـ استفاده از سامانه برای ارزیابیها و کاستن از زحمت و هزینه توسط طلاب؛
ـ برنامهریزی برای بهرهبرداری از پژوهشهای برتر؛
ـ توجه به سطح تحصیلی طلاب و تعداد نفرات در هر سطح و تعداد برگزیدگان و شایستگان تقدیر، هرچه تعداد طلاب در هر سطح بیشتر باشد لازم است تعداد نفرات برگزیده و… نیز بیشتر شود؛
ـ برنامهریزی جهت استفاده از امکانات سامانه و آموزشهای مجازی برای تقویت و ارتقاء هر چه بیشتر توان طلاب و دورههای آموزشی و… برای شرکتکنندگان در همایش؛
ـ تأثیرگذاری جدیتر نتایج در پیشرفت تحصیلی طلاب و امکان حضور در عرصههای دیگر پژوهشی؛
ـ تشکیل گروهها و انجمنهای طلبگی در حاشیه جشنواره برای تبادلنظر و عرضه آثار.
نکته بسیار حائز اهمیت، ایجاد رقابت آثار پژوهشی در سطح مدرسه، استان و ملی است که هم انگیزه طلاب را برای ورود در این عرصه بیشتر میکند و هم تا حدی از هزینههای جانبی میکاهد. از اینرو مرکز مدیریت حوزههای علمیه خواهران، جشنواره ششم را با این رویکرد آغاز کرده است.
برای ارائه آثار فاخر توسط بانوان طلبه به جشنواره، چه سیاستگذاری و برنامهریزی در حوزههای علمیه خواهران، صورت گرفته است؟
معاونت پژوهش مرکز مدیریت حوزههای علمیه خواهران برای تولید و ارائه آثار فاخر توسط بانوان طلبه به جامعه علمی اقدامات متعددی انجام داده و در دست اقدام دارد که از آن جمله است:
ـ تشکیل هستههای علمی ـ پژوهشی ویژه فارغالتحصیلان حوزوی که تاکنون 235 هسته تشکیل و به کار پژوهشی مشغول میباشند؛
ـ تشکیل انجمنها و کانونهای پژوهشی ویژه طلاب شاغل به تحصیل در سطح 2 (کارشناسی) و سطح 3 (کارشناسی ارشد)؛
ـ اجرای طرحهای مختلف پژوهشی با هدف راهنمایی و کمک به تولید آثار پژوهشی توسط هستهها، انجمنها و کانونهایپژوهشی؛
ـ هدایت، ارزیابی و چاپ آثار پژوهشی قرآنی طلاب در قالب کتابچههای قرآنی؛
ـ تشکیل شورای علمی ـ پژوهشی استانی به منظور جهتدهی، حمایت ومدیریت تشکلهای پژوهشی موجود در استان و… .