به گزارش اداره اطلاع رسانی معاونت پژوهش حوزه های علمیه؛ حجت الاسلام والمسلمین میرمعزی در پنجمین اجلاسیه معاونان پژوهش که صبح امروز در اردوگاه نرجس خاتون واقع در جوار مسجد مقدس جمکران برگزار شد، در جمع معاونان پژوهش استان ها به تبیین نظام پژوهش و ضرورت های آن در حوزه های علمیه پرداخت.
وی با اشاره به وابستگی پیشرفت های بشری در همه سطوح به پژوهش و تحقیق، اظهار داشت: پیشرفت در دنیای امروز مبتنی بر پیشرفت علم و دانش است، برای پیشرفت دانش نیز نظام پژوهش باید کارآمد باشد و اگر نظام پژوهش درست کار نکند قاعدتا پیشرفت مورد نظر تحقق نمی یابد.
حجت الاسلام و المسلمین میرمعزی ادامه داد: بنابراین اگر پیشرفت دانش را می خواهیم باید پژوهش درست صورت بگیرد و اگر بخواهیم پژوهش درست صورت بگیرد باید نظام پژوهش درست باشد.
معاون پژوهش حوزه های علمیه در ادامه به تعریف نظام پژوهش پرداخت و متذکر شد: نظام پژوهش عبارت است از یک ساختار هماهنگ و منسجم از پژوهشگران، واحدهای پژوهشی، سیاست ها، برنامه ها و قوانین مربوط به پژوهش.
وی در ادامه افزود: مهمترین بخش نظام پژوهش، پژوهشگر است و سایر اجزا باید طوری چیده شوند که پژوهشگر کارآمد تربیت کنند.
این پژوهشگر حوزوی در ادامه این سخنان به ویژگی های پژوهشگر مطلوب اشاره کرد و بیان داشت: پژوهشگر مطلوب چهار ویژگی دارد که عبارت اند از؛ اخلاق پژوهش ، آگاهی از دانش هایی که در مورد آنها تحقیق می کند، مجهز به روش ها و فنون پژوهش، و توانایی استفاده از برنامه ها و نرم افزارها و منابعی که برای پژوهش نیاز دارد.
معاون پژوهش حوزه های علمیه در ادامه به نقش نظام آموزش در این زمینه اشاره کرد و افزود: نظام آموزش حوزه های علمیه باید به گونه ای باشد که خروجی آن تربیت پژوهشگرانی با چنین ویژگی هایی باشد.
وی با اشاره به تلقی اشتباه درباره جدایی آموزش از پژوهش متذکر شد: متأسفانه در حوزه های علمیه و همچنین در دانشگاه ها، تلقی این است که آموزش مقوله ای جدای از پژوهش است، در صورتی که آموزش باید پژوهش محور و همراه با پژوهش باشد و این تلقی باید اصلاح شود.