به گزارش اداره اطلاع رسانی معاونت پژوهش حوزه های علمیه، حجت الاسلام و المسلمین هاشمی مدیر کل اداره اطلاع رسانی و توسعه فرهنگ پژوهش به تشریح اهداف و برنامه های سومین جشنواره نشریات علمی طلاب پرداخت.
در آستانه برگزاری سومین جشنواره نشریات علمی طلاب واحدهای آموزشی قرار داریم، لطفا در مورد زمان برگزاری جشنواره و اهداف آن توضیح بفرمائید؟
سومین جشنواره دوسالانه نشریات علمی طلاب واحدهای آموزشی در اول بهمن ماه 1395 به همت اداره امور پژوهشی واحدهای آموزشی و اداره کل اطلاع رسانی و توسعه فرهنگ پژوهش حوزه های علمیه برگزار می شود.
این جشنواره در سیاست های کلان خود اهداف مختلفی را دنبال می کند از جمله؛ ترویج و توسعه فرهنگ پژوهش میان طلاب واحدهای آموزشی، شناسایی و معرفی ظرفیت های علمی طلاب، الگوسازی و تعیین شاخص های فعالیت های علمی پژوهشی در سطح واحدهای آموزشی، ارتقاء سطح کیفی و کمی مجلات علمی طلاب و تقدیر وحمایت از نشریات علمی برتر واحدهای آموزشی حوزه های علمیه
این جشنواره به صورت دوسالانه برگزار می شود که دو دوره قبلی آن در سال های 91 و 93 برگزار شده و امسال نشریات علمی تولید شده در سال های 93 و 94 مورد ارزیابی و رتبه بندی قرار گرفته که از آنها تقدیر به عمل خواهد آمد.
در این جشنواره چه کسانی حضور دارند و چه برنامه هایی برای برگزاری این دوره جشنواره در نظر گرفته شده است؟
در این دوره جشنواره برخی مسئولین ستادی، معاونان پژوهش استان ها، مدیران، معاونان پژوهش، سردبیران و اعضای هیات تحریریه نشریات علمی واحدهای آموزشی و برخی از مدیران استانی حوزه های علمیه دعوت شده اند.
سخنران ویژه جشنواره معاون محترم پژوهش حوزه های علمیه حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای میرمعزی هستند و در ادامه برنامه های جشنواره گزارشی از ضرورت ها، بایسته ها، فعالیت ها و روند برگزاری جشنواره ارائه خواهد شد.
قرائت قرآن، اهداء جوایز و بازدید از نمایشگاه از دیگر برنامه های این دوره جشنواره است. همچنین کارگاه آموزشی مدیریت نشریات علمی طلاب نیز در نظر گرفته شده که در حاشیه این مراسم برگزار خواهد شد.
جایگاه این جشنواره در ارتقاء وضعیت و توان پژوهشی طلاب واحدهای آموزشی را چگونه ارزیابی می کنید؟
این جشنواره فرصت بسیار خوبی است برای ارائه آثار و فعالیت های طلاب در قالب نشریات علمی که در مدارس و واحدهای آموزشی تولید می شود. از این جهت انتظار می رود مدیران و معاونان محترم پژوهش استانی و همچنین مدیران واحدهای آموزشی حتما این فرصت را در اختیار طلاب قرار دهند و حمایت کنند تا نشریات در مدارس پا گرفته و منتشر شوند. طبیعتا اگر آثار و مقالات طلاب در نشریات منعکس شود هم یک فرهنگ سازی است و هم زمینه ای است برای دست به قلم شدن طلاب و گسترش فرهنگ پژوهش و آغاز پژوهش های در سطح بالاتر.
ما اعتقاد داریم پژوهش از سطوح پایین در مدارس علمیه باید شروع شود، اگر پژوهش از سطوح پایین تر شروع شد در مراحل بالاتر می تواند گسترش پیدا کند و پیشرفت داشته باشد و تا حدودی به آن پژوهش های واقعی برسد. بنابراین اگر طلاب پژوهش را از سطوح پایین تر و از مدارس سطح یک آغاز کردند این انتظار است که وقتی رفتند به سطح دو و سطح سه بتوانند پژوهش واقعی را تولید کنند.
امروزه خوشبختانه محتوا برای نشریات علمی وجود دارد، محتوای آنها آثار تولید شده شرکت یافته در جشنواره ها و تحقیقات کلاسی است که طلاب با توجه به آیین نامه مصوب 5 نمره کلاسی موظف به انجام آن هستند. از این جهت یک عزم جدی، همت و تلاش جهادی می طلبد که مدیران محترم استانی این نشریات را در واحدهای آموزشی فعال کنند. گرچه به نظر می رسد امروزه تکالیف پژوهشی طلاب باید جهت دهی شود به سمت و سوی مسائل روز و نیازهای جامعه و حوزه های علمیه.
هم اکنون که سومین دوره این جشنواره قرار است برگزار شود، چند نشریه مورد ارزیابی قرار گرفته اند و از چه تعداد آنها تجلیل به عمل خواهد آمد؟
در این دوره جشنواره نشریات علمی که راس ساعت 10 صبح اول بهمن در مجتمع نرجس خاتون(س) در جوار مسجد مقدس جمکران برگزار خواهد شد، 38 نشریه مورد ارزیابی قرار گرفته، که از این تعداد، 3 نشریه حائز رتبه اول، 5 نشریه حائز رتبه دوم و 10 نشریه هم حائز رتبه سوم شدند، 7 نشریه نیز شایسته تقدیر شناخته شدند که ان شاالله در این جشنواره از این نشریات به وسیله لوح سپاس، تندیس و جوایز نقدی تقدیر خواهد شد.