بسم الله الرحمن الرحیم

پژوهش بایستی هم برای رسیدن به اوج قلّه‌ی علم و ایجاد مرجعیّت علمی و هم باید برای حلّ مسائل جاری کشور باشد. مقام معظم رهبری

  • خانه
  • |
  • خبرهای مهم
  • |
  • استاد رشاد: خلق صدها نشریه و مقاله پژوهشی در حوزه های علمیه نشان دهنده عمق و گستره فعالیت‌های تحقیقاتی حوزه‌های علمیه است.

حوزه/ رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با بیان این که متأسفانه فرهنگ کشور با فقر حوزه دانشی روبرو است، اظهار داشت: تا فرهنگ را خوب نفهمیم و مؤلفه ها، شاخص‌ها و قواعد حاکم بر فرهنگ را خوب ادراک نکنیم و فلسفه فرهنگ را چون دانش رسمی در حوزه های علمیه است مورد توجه قرار ندهیم، نخواهیم توانست فقه فرهنگی و نه سایر رشته های مربوط به فرهنگ را بازتعریف و بررسی نماییم .

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، استادعلی اکبر صادقی رشاد در دهمین هم اندیشی رؤسا و معاونین مراکز و واحدهای پژوهشی حوزوی با موضوع « بازسازی و آرایش جدید مراکز پژوهشی در راستای پاسخگویی به نیازها» که در سالن اجتماعات مدرسه علمیه معصومیه(س) قم برگزار شد، گسترش وصف ناپذیر پژوهشگران حوزوی را مایه مباهات و افتخار دانست و با بیان این که در گذشته ای نه چندان دور کل پژوهشگران حوزه را در ۵ دقیقه می توانستیم نام ببریم.

رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی اظهار داشت: خلق صدها نشریه و مقاله پژوهشی در حوزه های علمیه نشان دهنده عمق و گستره فعالیت های تحقیقاتی حوزه های علمیه است.

وی در ادامه ضمن تقدیر از تلاش ها و مجاهدت های آیت الله اعرافی مدیر حوزه های علمیه، با بیان این که تدوین نظام فقه‌التربیه در مقیاس چند ده رشته تخصصی در حوزه و دانشگاه تنها یکی از ثمرات تلاش های وی است، خاطرنشان ساخت: تأسیس فقهی گسترده و ابداعی به لحاظ موضوع و مسائل و ساختار تنها یکی از خدمات ارزشمند آیت الله اعرافی است.

استاد حوزه و دانشگاه در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر این که در حال حاضر با دو مشکل اساسی و محسوس مواجه هستیم، اظهار داشت: کشور ما با مشکل معیشت و اقتصاد و مشکل فرهنگ، فکر، معرفت و شناخت روبروست، علی‌رغم تلنگرهای رهبر فرزانه انقلاب اسلامی و ارائه راهبردهای پویا، متأسفانه مسئولان اجرایی و فرهنگی کشور آنگونه که باید بدان اهتمام نورزیدند.

وی با بیان این که همواره نیازمند نظریه‌های اقدام و عمل در زمینه فرهنگ مقاومتی هستیم، اظهار داشت: همواره در معرض تعارض و تهاجم فرهنگ های رقیب به ویژه فرهنگ تمدن غربی هستیم. باید کاری کنیم که فرهنگ ما آسیب ناپذیر و مقاوم باشد.

استاد رشاد افزود: کسانی که باید در مسیر ترسیم و تدوین فرهنگ مقاومتی در حوزه های مختلف قدم بر می دارند، باید اهل نظر حوزه دین بوده، ناظر به هویت دینی مردم ایران طرح های پویای عملیاتی را ارائه نمایند؛ گام نهادن در این مسیر نیازمند نقش آفرینی علما و اندیشمندان فاخر حوزوی در ترسیم مبانی و شاخص ها و مؤلفه های فرهنگ مقاومتی است.

وی فرهنگ را مولفه‌ و عنصری انسانی دانست و ابراز داشت: فرهنگ به یک معنا انسان شناسی انسان به شرط شی است؛ اگر انسان شناسی زمینه واقعه خارجی قرار گیرد فرهنگ باز تعریف خواهد شد.

رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلام با تأکید بر این که فرهنگ زیست جهان هنجار وحشی است که انسان در آن تنفس می کند، خاطرنشان کرد: بزرگترین رسالت حوزه های علمیه نقش آفرینی در حوزه های فرهنگی و نهادینه سازی فرهنگ دینی است.

وی بر اهمیت بازسازی انقلابی ساختار فرهنگی کشور تصریح کرد و ابراز داشت: باید سهم حوزه در بازسازی انقلابی ساختار فرهنگی کشور مشخص شود، با توجه به ترسیم گزاره های فرهنگی حوزه تنها مجموعه ای است که توان نقش آفرینی در این عرصه را دارد.

استاد رشاد با تأکید بر اینکه فرهنگ دینی باید با زدودن گزاره‌های غلط و جای‌گذاری گزاره‌های صحیح در بازسازی ساختار فرهنگی نهادینه شود، اظهار داشت: اگر بتوانیم فرهنگ در آمیخته با معنویت را بازسازی نماییم، فرهنگ مستحکم و پایدار و معتبری شکل خواهد گرفت در مواجهه با تمام تهاجمات ایمن خواهد بود.

وی در بخش پایانی سخنان خود با بیان این که متأسفانه فرهنگ کشور با فقر حوزه دانشی روبرو است، اظهار داشت: تا فرهنگ را خوب نفهمیم و مؤلفه ها، شاخص‌ها و قواعد حاکم بر فرهنگ را خوب ادراک نکنیم و فلسفه فرهنگ را چون دانش رسمی در حوزه های علمیه است مورد توجه قرار ندهیم، نخواهیم توانست فقه فرهنگی و نه سایر رشته های مربوط به فرهنگ را باز تعریف و بررسی نمود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *