بسم الله الرحمن الرحیم

پژوهش بایستی هم برای رسیدن به اوج قلّه‌ی علم و ایجاد مرجعیّت علمی و هم باید برای حلّ مسائل جاری کشور باشد. مقام معظم رهبری

  • خانه
  • |
  • استان یزد
  • |
  • اجلاسیه منطقه‌ای معاونان پژوهش واحدهای آموزشی استان های یزد، کرمان و هرمزگان در حوزه علمیه استان یزد با حضور حجت الاسلام والمسلمین مقیمی حاجی معاون پژوهش حوزه‌های علمیه کشور برگزار شد.

حوزه/ اجلاسیه منطقه‌ای معاونان پژوهش واحدهای آموزشی استان های یزد، کرمان و هرمزگان در حوزه علمیه استان یزد با حضور حجت الاسلام والمسلمین مقیمی حاجی معاون پژوهش حوزه‌های علمیه کشور برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از یزد، روز گذشته اجلاسیه منطقه‌ای معاونین پژوهش واحدهای آموزشی استان‌های هرمزگان، کرمان و یزد با حضور حجت الاسلام و المسلمین مقیمی معاون پژوهش حوزه‌های علمیه کشور در حوزه علمیه استان یزد برگزار شد.

حجت الاسلام و المسلمین مقیمی معاون پژوهش حوزه‌های علمیه کشور در بیان اهمیت پژوهش، اظهار داشت: اگر پژوهش و قلم نباشد، علم و یافته‌های گذشتگان یا به آیندگان انتقال نمی‌یابد یا ناقص انتقال می‌یابد.

وی ادامه داد: اگر روحیه‌ پژوهش نبود، منبرهای مرحوم استاد فلسفی، کتاب‌های مفیدی تحویل جامعه نمی‌داد.

حجت الاسلام والمسلمین مقیمی، با بیان اینکه علت کامیاب شدن دشمنان اسلام در برخی موارد، سال‌ها تحقیق و پژوهش است، یادآور شد: در اروپا چندین پژوهشکده چند سال قبل در مورد حجاب در ایران تحقیق و پژوهش می‌کردند که در نتیجه آن، امروزه به گونه‌ای شبهه می‌اندازند که افراد به سمت کم حجابی یا بی‌حجابی حرکت می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: حوزه باید با پرسش‌نامه‌های حرفه‌ای در مورد نماز و حجاب مشکل عدم التزام به آن‌ها را حلّ کند و در مورد آن‌ها پایان‌ نامه‌ها بنویسد.

معاون پژوهش حوزه‌های علمیه کشور ادامه داد: حوزه باید تمدّن ساز باشد، مثلا در بُعد معماری اسلامی باید در این زمینه پژوهش کند و بر طبق آن ساخت و ساز صورت گیرد.

حجت الاسلام والمسلمین مقیمی، با بیان این مطلب که اگر تبلیغ بر اساس پژوهش نباشد، بی‌اثر خواهد بود، عنوان کرد: مُبلغ باید بداند چه بگوید و چگونه بگوید.

وی خاطرنشان کرد: کارآمدی نظام، متوقف بر پژوهش‌های کارآمد است.

وی تصریح کرد: طلبه در ابتدا، آموزش مهارت‌های پژوهش می‌بیند و سپس در پایه‌های بعد به صورت پلکانی تحقیق می‌کند.

معاون پژوهش حوزه‌های علمیه کشور تأکید کرد: پژوهش باید در موضوع‌هایی باشد که طلبه آموزش دیده، مثلا پایه‌ یک تا سه در زمینه‌ ادبیات عرب بنویسید.

در بخش دیگر از این اجلاسیه آیت الله ناصری در بیان اهمیت پژوهش، اظهار داشت: امام موسی کاظم(ع) به هشام ابن حکم فرمودند: ای هشام! خداوند تبارک و تعالی مردمان خردمند و فهمیده را در کتاب خود بشارت داده و فرموده است: «پس، بندگان مرا بشارت ده. همانان که سخن را می‌شنوند و بهترین آن را پیروی می‌کنند، اینان کسانی هستند که خدا هدایتشان کرده و اینان همان خردمندانند».

وی در تفسیر این حدیث توضیح داد: “یستمعون” شنیدن با دقت است که شخص به مغز مطلب برسد، پس نیاز به اندیشه دارد.

نماینده ولی فقیه در استان یزد اظهار کرد: خداوند بشارت داده به کسانی که اهل تفکر، پژوهش و تحقیق باشند، بهترین‌ها را انتخاب می‌کنند.

وی یادآور شد: گذشتگان ما همه در زمینه پژوهش و قلم پیش رفتند، امّا در زمان‌های آینده مسلمانان در این زمینه پیش نرفتند، که منشأ آن شیطنت استکبار است و لذا نگذاشتند ملت‌های اسلامی مسیر حرکت به سمت تکامل را طی کنند.

آیت الله ناصری با بیان اینکه دشمنان اسلام از ما تدین، تفکر، تعقل، را گرفتند، گفت: دشمنان اسلام، مکتب قرآن را برداشتند و به جای آن مدرسه گذاشتند، الفبای قرآن را برداشتند و الفبای دیگری را جای آن گذاشتند، خدا را حذف کردند و گفتند: بابا آب داد، این یعنی تدیّن و هویّت اسلامی دانش‌ آموزان را گرفتند و لذا شاهد هستیم که بچه‌ها اسم فوتبالیست‌ها را بلد هستند، امّا از دین چیزی بلد نیستند.

آیت الله ناصری با بیان این موضوع که سبک آموزش خداشناسی باید ساده باشد، تأکید کرد: خدا شناسی و معرفت به خدا باید در بچه‌ها نهادینه شود.

وی با اشاره به اینکه دشمنان همیشه به دنبال این بوده‌اند که فکر و نوآوری را از ما بگیرند، خاطرنشان کرد: ما خودمان فکر داریم و داریم به سوی این منطق حرکت می‌کنیم.

آیت الله ناصری با اشاره به این مطلب که عبارت ( أولئک هم أولوا الألباب) در اهمیت تفکر و اندیشه است، گفت: حضرت امام خمینی(ره)، در برخی موضوع‌ها یک هفته فکر می‌کردند، مثل هجرت به سوریه و در برخی موضوع‌ها یک سال فکر نمودند، مثل داستان مرحوم منتظری.

وی افزود: حضرت امام(ره) ابعاد دیگری همچون اطمینان به خداوند داشتند که جای سخن بسیار دارد، البته اطمینان ایشان هم متکی به اندیشه و فکر ایشان بوده است.

امام جمعه یزد با تأکید بر اینکه باید فکر در میان دانش آموزان و مسئولان و مدیران پیاده شود، تصریح کرد: تعقل وسیله‌ تشخیص حقّ از باطل است.

وی عنوان کرد: برخی عقل خود را به کار نمی‌اندازند و سخن بی بی سی را بر سخن رهبری ترجیح می‌دهند، در حالی که اگر کمی فکر کنند می‌فهمند سخن دوست معتبر است نه سخن دشمن.

آیت الله ناصری تأکید کرد: باید در جامعه‌ عقل رشد پیدا کند، پژوهشی صورت گیرد که چگونه می‌توان عقل را در جامعه رشد داد.

وی در ادامه تصریح کرد: باورها باید تقویت شود، مثل باور به رزّاقیت خداوند تبارک و تعالی که در جامعه بسیار ضعیف شده است در حالی که قرآن به صراحت می‌فرماید: وَلَا تَقْتُلُوا أَوْلَادَکُمْ خَشْیَةَ إِمْلَاقٍ ۖ نَحْنُ نَرْزُقُهُمْ وَإِیَّاکُمْ ۚ إِنَّ قَتْلَهُمْ کَانَ خِطْئًا کَبِیرًا، هرگز فرزندان خود را از ترس فقر به قتل مرسانید ( زنده به گور نکنید) که ما رازق آنها و شما هستیم، زیرا این قتل فرزندان بسیار گناه بزرگی است، وَمَا مِنْ دَابَّةٍ فِی الْأَرْضِ إِلَّا عَلَی اللَّهِ رِزْقُهَا وَیَعْلَمُ مُسْتَقَرَّهَا وَمُسْتَوْدَعَهَا ۚ کُلٌّ فِی کِتَابٍ مُبِینٍ، و هیچ جنبنده‌ای در زمین نیست مگر اینکه روزیِ او برخداست، و [او] قرارگاه واقعی و جایگاه موقت آنان را می داند؛ همه در کتابی روشن ثبت است.

از دیگر برنامه‌های این اجلاسیه آموزش استفاده از سامانه دسکتاپ مجازی با رویکرد وضعیت سنجی و رتبه بندی پژوهشی واحدهای آموزشی و نیز گفتمان سازی دو سویه بین معاونان پژوهشی استان‌ها و مدیریت ترویج پژوهش بود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *